Fyysinen väkivalta varhaiskasvatuksessa –henkilöstön kokemukset ja toimintavalmiudet
Grönberg, Karolina; Eklund, Krista (2025-04-21)
Fyysinen väkivalta varhaiskasvatuksessa –henkilöstön kokemukset ja toimintavalmiudet
Grönberg, Karolina
Eklund, Krista
(21.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531213
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten käyttämästä fyysisestä väkivallasta sekä henkilöstön valmiuksia kohdata ja käsitellä näitä tilanteita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka yleistä fyysisen väkivallan kohtaaminen varhaiskasvatuksessa on, millä tavoin se ilmenee ja millaisia haasteita henkilöstö kokee väkivaltatilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tukikeinoja ja ennaltaehkäisytoimenpiteitä varhaiskasvatuksessa on käytössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi 23 varhaiskasvatuksen henkilöstön jäsentä. Tulokset osoittavat, että fyysinen väkivalta on varhaiskasvatuksessa yleistä, ja se ilmenee erityisesti siirtymätilanteissa, yllättävissä muutoksissa sekä leikkitilanteissa. Henkilöstön kokemukset valmiuksistaan kohdata fyysistä väkivaltaa vaihtelivat, ja merkittävä osa vastaajista koki tarvitsevansa lisää koulutusta ja tukea näihin tilanteisiin.
Tutkimuksen perusteella fyysisen väkivallan ennaltaehkäisyssä keskeistä on lapsen yksilöllinen tukeminen, arjen selkeä strukturointi sekä henkilöstön koulutus ja työyhteisön tuki. Tulokset korostavat myös henkilöstöresurssien riittävyyden merkitystä turvallisen ja toimivan varhaiskasvatusympäristön luomisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, johon vastasi 23 varhaiskasvatuksen henkilöstön jäsentä. Tulokset osoittavat, että fyysinen väkivalta on varhaiskasvatuksessa yleistä, ja se ilmenee erityisesti siirtymätilanteissa, yllättävissä muutoksissa sekä leikkitilanteissa. Henkilöstön kokemukset valmiuksistaan kohdata fyysistä väkivaltaa vaihtelivat, ja merkittävä osa vastaajista koki tarvitsevansa lisää koulutusta ja tukea näihin tilanteisiin.
Tutkimuksen perusteella fyysisen väkivallan ennaltaehkäisyssä keskeistä on lapsen yksilöllinen tukeminen, arjen selkeä strukturointi sekä henkilöstön koulutus ja työyhteisön tuki. Tulokset korostavat myös henkilöstöresurssien riittävyyden merkitystä turvallisen ja toimivan varhaiskasvatusympäristön luomisessa.