Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tunnetaitojen rooli ja merkitys kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisyssä varhaiskasvatusikäisillä

Pulliainen, Mari-Minnea; Nikula, Sanni (2025-04-18)

Tunnetaitojen rooli ja merkitys kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisyssä varhaiskasvatusikäisillä

Pulliainen, Mari-Minnea
Nikula, Sanni
(18.04.2025)
Katso/Avaa
Kandidaatintutkielma_Pulliainen_Nikula.pdf (310.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531053
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää millainen rooli ja merkitys tunnetaidoilla on varhaiskasvatusikäisten lasten kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisyssä. Tutkielma pyrki myös tuomaan esille kiusaamisen ennaltaehkäisyn käytäntöjä varhaiskasvatuksessa ja aikuisten roolin sekä toimintamallien merkitystä liittyen tunnetaitoihin. Tutkimuskysymys liittyi tunnetaitoihin varhaiskasvatuksessa ja niiden vaikutuksiin kiusaamistilanteissa. Aiemman tutkimustiedon pohjalta haluttiin lisätä ymmärrystä sekä tuoda sitä kautta esille uusia näkökulmia. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Aineisto koostuu kuudesta tutkimuspohjaisesta julkaisusta, jotka ovat vertaisarvioituja. Tarkemmin aineistossa on neljä tutkimusartikkelia sekä kaksi väitöskirjaa. Tutkimustulokset osoittivat, että tunnetaitojen rooli varhaiskasvatuksessa on merkittävä. Lasten tunneälyn sekä prososiaalisten taitojen kehittäminen ehkäisee kiusaamista. Tulokset osoittivat myös, että lasten kyvyttömyys tunnistaa tai hyväksyä omia tunteitaan voi johtaa tunteiden purkautumiseen negatiivisesti. Tutkimuksesta ilmeni myös, että ankarat seuraamukset eivät ole tehokkaita tapoja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Lasten lämmin ja empaattinen kohtaaminen edistää heidän tunneälynsä sekä empaattisten taitojen kehittymistä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste