Tunnetaitojen rooli ja merkitys kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisyssä varhaiskasvatusikäisillä
Pulliainen, Mari-Minnea; Nikula, Sanni (2025-04-18)
Tunnetaitojen rooli ja merkitys kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisyssä varhaiskasvatusikäisillä
Pulliainen, Mari-Minnea
Nikula, Sanni
(18.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531053
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531053
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää millainen rooli ja merkitys tunnetaidoilla on varhaiskasvatusikäisten lasten kiusaamistilanteiden ennaltaehkäisyssä. Tutkielma pyrki myös tuomaan esille kiusaamisen ennaltaehkäisyn käytäntöjä varhaiskasvatuksessa ja aikuisten roolin sekä toimintamallien merkitystä liittyen tunnetaitoihin. Tutkimuskysymys liittyi tunnetaitoihin varhaiskasvatuksessa ja niiden vaikutuksiin kiusaamistilanteissa. Aiemman tutkimustiedon pohjalta haluttiin lisätä ymmärrystä sekä tuoda sitä kautta esille uusia näkökulmia. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jota analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Aineisto koostuu kuudesta tutkimuspohjaisesta julkaisusta, jotka ovat vertaisarvioituja. Tarkemmin aineistossa on neljä tutkimusartikkelia sekä kaksi väitöskirjaa. Tutkimustulokset osoittivat, että tunnetaitojen rooli varhaiskasvatuksessa on merkittävä. Lasten tunneälyn sekä prososiaalisten taitojen kehittäminen ehkäisee kiusaamista. Tulokset osoittivat myös, että lasten kyvyttömyys tunnistaa tai hyväksyä omia tunteitaan voi johtaa tunteiden purkautumiseen negatiivisesti. Tutkimuksesta ilmeni myös, että ankarat seuraamukset eivät ole tehokkaita tapoja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Lasten lämmin ja empaattinen kohtaaminen edistää heidän tunneälynsä sekä empaattisten taitojen kehittymistä.