Luokanopettajien valmiudet opettaa käsitöitä monimateriaalisessa ympäristössä: täydennyskoulutusten rooli opettajuuden kehittämisessä
Meri, Hilla; Soukainen, Essi (2025-04-20)
Luokanopettajien valmiudet opettaa käsitöitä monimateriaalisessa ympäristössä: täydennyskoulutusten rooli opettajuuden kehittämisessä
Meri, Hilla
Soukainen, Essi
(20.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531176
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531176
Tiivistelmä
Tutkimus koskee luokanopettajien valmiuksia opettaa käsitöitä ympäristössä, jossa monimateriaalisuus ja kokonainen käsityöprosessi ovat keskiössä. Kaikilla luokanopettajilla ei voi olla absoluuttista tietämystä käsityönopetuksessa, mutta riittääkö nykyinen taitotaso innostavan sekä opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen.
Tutkimus on toteutettu aineistolähtöisenä, laadullisena sisällöntutkimuksena, johon on otettu elementtejä myös määrällisestä sisällönanalyysistä. Vastaukset on kerätty Webropol -kyselylomakkeen avulla, jotka lähetettiin Porin Kaupungin alakoulujen opettajille. Aineistoon kuuluu 19 vastaajaa, jotka ovat vastanneet sekä Likertin asteikolla että avoimiin kysymyksiin.
Avoimien kysymysten vastaukset ovat teemoiteltu ja niistä muodostui neljä teemaa: työohjeiden saatavuus joko fyysisenä tai verkkosivulla, opetussuunnitelman mukainen käsityö sekä koulutus erilaisiin työtapoihin. Lopuista viidestä teemasta muodostuu kategoria “muut”, johon kuuluu esimerkiksi skeptisyys monimateriaalisuutta kohtaan, rahalliset resurssit, motivaatio ja eriyttäminen sekä ei minkäänlaista tarvetta parantamiselle.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajat olisivat valmiita lisä- tai täydennyskoulutuksille joko verkossa tai lähiopetuksena. Lisäksi opettajat toivoisivat materiaalipankkia, johon luokan- sekä käsityönopettajat voivat lisätä ohjeita eri käsitöihin ja ne olisivat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteen mukaisia.
Tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimustulosten kanssa, vaikka tulkinnallisuuden varaa on jätetty. Saadut vastaukset eivät täysin vastaa teoriapohjaa, mutta samoja asioita sekä teemoja on löydetty sekä tämän tutkimuksen tulosten että aikaisempien tutkimusten välillä.
Tutkimus on toteutettu aineistolähtöisenä, laadullisena sisällöntutkimuksena, johon on otettu elementtejä myös määrällisestä sisällönanalyysistä. Vastaukset on kerätty Webropol -kyselylomakkeen avulla, jotka lähetettiin Porin Kaupungin alakoulujen opettajille. Aineistoon kuuluu 19 vastaajaa, jotka ovat vastanneet sekä Likertin asteikolla että avoimiin kysymyksiin.
Avoimien kysymysten vastaukset ovat teemoiteltu ja niistä muodostui neljä teemaa: työohjeiden saatavuus joko fyysisenä tai verkkosivulla, opetussuunnitelman mukainen käsityö sekä koulutus erilaisiin työtapoihin. Lopuista viidestä teemasta muodostuu kategoria “muut”, johon kuuluu esimerkiksi skeptisyys monimateriaalisuutta kohtaan, rahalliset resurssit, motivaatio ja eriyttäminen sekä ei minkäänlaista tarvetta parantamiselle.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajat olisivat valmiita lisä- tai täydennyskoulutuksille joko verkossa tai lähiopetuksena. Lisäksi opettajat toivoisivat materiaalipankkia, johon luokan- sekä käsityönopettajat voivat lisätä ohjeita eri käsitöihin ja ne olisivat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteen mukaisia.
Tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimustulosten kanssa, vaikka tulkinnallisuuden varaa on jätetty. Saadut vastaukset eivät täysin vastaa teoriapohjaa, mutta samoja asioita sekä teemoja on löydetty sekä tämän tutkimuksen tulosten että aikaisempien tutkimusten välillä.