Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien valmiudet opettaa käsitöitä monimateriaalisessa ympäristössä: täydennyskoulutusten rooli opettajuuden kehittämisessä

Meri, Hilla; Soukainen, Essi (2025-04-20)

Luokanopettajien valmiudet opettaa käsitöitä monimateriaalisessa ympäristössä: täydennyskoulutusten rooli opettajuuden kehittämisessä

Meri, Hilla
Soukainen, Essi
(20.04.2025)
Katso/Avaa
Meri_Hilla_%20Soukainen_Essi_opinnayte.pdf (752.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042531176
Tiivistelmä
Tutkimus koskee luokanopettajien valmiuksia opettaa käsitöitä ympäristössä, jossa monimateriaalisuus ja kokonainen käsityöprosessi ovat keskiössä. Kaikilla luokanopettajilla ei voi olla absoluuttista tietämystä käsityönopetuksessa, mutta riittääkö nykyinen taitotaso innostavan sekä opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen.
Tutkimus on toteutettu aineistolähtöisenä, laadullisena sisällöntutkimuksena, johon on otettu elementtejä myös määrällisestä sisällönanalyysistä. Vastaukset on kerätty Webropol -kyselylomakkeen avulla, jotka lähetettiin Porin Kaupungin alakoulujen opettajille. Aineistoon kuuluu 19 vastaajaa, jotka ovat vastanneet sekä Likertin asteikolla että avoimiin kysymyksiin.
Avoimien kysymysten vastaukset ovat teemoiteltu ja niistä muodostui neljä teemaa: työohjeiden saatavuus joko fyysisenä tai verkkosivulla, opetussuunnitelman mukainen käsityö sekä koulutus erilaisiin työtapoihin. Lopuista viidestä teemasta muodostuu kategoria “muut”, johon kuuluu esimerkiksi skeptisyys monimateriaalisuutta kohtaan, rahalliset resurssit, motivaatio ja eriyttäminen sekä ei minkäänlaista tarvetta parantamiselle.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajat olisivat valmiita lisä- tai täydennyskoulutuksille joko verkossa tai lähiopetuksena. Lisäksi opettajat toivoisivat materiaalipankkia, johon luokan- sekä käsityönopettajat voivat lisätä ohjeita eri käsitöihin ja ne olisivat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteen mukaisia.
Tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimustulosten kanssa, vaikka tulkinnallisuuden varaa on jätetty. Saadut vastaukset eivät täysin vastaa teoriapohjaa, mutta samoja asioita sekä teemoja on löydetty sekä tämän tutkimuksen tulosten että aikaisempien tutkimusten välillä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste