Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta opettamisesta ja varhaiskasvatuksessa käytettävät digitaaliset laitteet
Ahlström, Laura; Wiren, Jade (2025-04-23)
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta opettamisesta ja varhaiskasvatuksessa käytettävät digitaaliset laitteet
Ahlström, Laura
Wiren, Jade
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932433
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932433
Tiivistelmä
Digitaalista osaamista tulee edistää, ja myös varhaiskasvatuksen opettajien tulee pysyä kehityksen mukana. Digitaalisuus kehittyy jatkuvasti, joten Suomessakin tulee pysyä kansainvälisellä tasolla. Kansainvälisiä tutkimuksia löytyy digitaalisesta opettamisesta sekä digi- ja älylaitteiden käytöstä varhaiskasvatuksessa, mutta suomalaisia tutkimuksia on tehty varsin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalista opettamista kohtaan sekä mitä erilaisia digi- ja älylaitteita on käytössä eri päiväkodeissa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat ovat tulkinneet varhaiskasvatussuunnitelman digitaalisen opettamisen pedagogisessa toiminnassaan.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä sekä monivalintakysymyksiä. Lomake oli anonyymi ja se lähetettiin sähköpostitse Varsinais-Suomessa kunnallisessa päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajanimikkeellä työskenteleville työntekijöille sekä jo pitkään alalla toimineille, varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleville aikuisopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 16 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen analyysissä käytettiin sekä määrällistä että laadullista analyysiä. Määrällisen analyysin avulla saimme selville sen, minkä ikäisten lasten ryhmässä varhaiskasvatuksen opettaja työskentelee, työkokemuksen, käytössä olevat digitaaliset laitteet ja sovellukset, kuinka usein digitaalisia laitteita käytetään ryhmissä sekä mikä ohjaa eniten varhaiskasvatuksen opettajaa digitaalista opettamista toteuttaessaan. Lisäksi määrällistä analyysiä hyödyntäen saimme selville varhaiskasvatuksen opettajien saaman perehdytyksen määrän karkeasti arvioiden. Laadullisen analyysin keinoja hyödynnettiin aineiston avoimien kysymysten osalta eli analysoimme aineistoa sisällönanalyysiä käyttämällä ja luokittelemalla vastaukset eri kategorioihin. Saimme näin vastauksen varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiin digitaalisesta opettamisesta sekä minkälaista pedagogista toimintaa he olivat toteuttaneet käytännössä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kaikista varhaiskasvatuksen lapsiryhmistä löytyi tabletti/Ipad ja se oli myös yleisin väline, jolla digitaalista opettamista toteutettiin. Tabletteja käytettiin eniten kuvien ja videoiden ottamiseen sekä niiden toistamiseen ja katseluun. Erilaisten sovellusten käyttö oli hajanaista ja osa sovelluksista ei ollut käytössä kenelläkään. Digitaalisia laitteita käytettiin suurimman osan mukaan muutaman kerran viikossa tai harvemmin. Suurin osa varhaiskasvatuksen opettajista ilmoitti, että Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 oli eniten työtä ohjaava asiakirja. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemys digitaalista opettamista kohtaan välittyi myönteisenä, mutta esille tuli myös huolta digi- ja älylaitteiden käytöstä. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien toteuttama digitaalinen opettaminen oli melko yksipuolista ja ohjelmointiosaaminen jäi kovin pienelle huomiolle. Opettajat kokivat saaneensa perehdytystä enimmäkseen jonkin verran tai vähän, joten he tarvitsevatkin jatkossa vielä enemmän perehdytystä digitaalisen opettamisen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä sekä monivalintakysymyksiä. Lomake oli anonyymi ja se lähetettiin sähköpostitse Varsinais-Suomessa kunnallisessa päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajanimikkeellä työskenteleville työntekijöille sekä jo pitkään alalla toimineille, varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskeleville aikuisopiskelijoille. Kyselyyn vastasi 16 varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen analyysissä käytettiin sekä määrällistä että laadullista analyysiä. Määrällisen analyysin avulla saimme selville sen, minkä ikäisten lasten ryhmässä varhaiskasvatuksen opettaja työskentelee, työkokemuksen, käytössä olevat digitaaliset laitteet ja sovellukset, kuinka usein digitaalisia laitteita käytetään ryhmissä sekä mikä ohjaa eniten varhaiskasvatuksen opettajaa digitaalista opettamista toteuttaessaan. Lisäksi määrällistä analyysiä hyödyntäen saimme selville varhaiskasvatuksen opettajien saaman perehdytyksen määrän karkeasti arvioiden. Laadullisen analyysin keinoja hyödynnettiin aineiston avoimien kysymysten osalta eli analysoimme aineistoa sisällönanalyysiä käyttämällä ja luokittelemalla vastaukset eri kategorioihin. Saimme näin vastauksen varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiin digitaalisesta opettamisesta sekä minkälaista pedagogista toimintaa he olivat toteuttaneet käytännössä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kaikista varhaiskasvatuksen lapsiryhmistä löytyi tabletti/Ipad ja se oli myös yleisin väline, jolla digitaalista opettamista toteutettiin. Tabletteja käytettiin eniten kuvien ja videoiden ottamiseen sekä niiden toistamiseen ja katseluun. Erilaisten sovellusten käyttö oli hajanaista ja osa sovelluksista ei ollut käytössä kenelläkään. Digitaalisia laitteita käytettiin suurimman osan mukaan muutaman kerran viikossa tai harvemmin. Suurin osa varhaiskasvatuksen opettajista ilmoitti, että Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022 oli eniten työtä ohjaava asiakirja. Varhaiskasvatuksen opettajien näkemys digitaalista opettamista kohtaan välittyi myönteisenä, mutta esille tuli myös huolta digi- ja älylaitteiden käytöstä. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajien toteuttama digitaalinen opettaminen oli melko yksipuolista ja ohjelmointiosaaminen jäi kovin pienelle huomiolle. Opettajat kokivat saaneensa perehdytystä enimmäkseen jonkin verran tai vähän, joten he tarvitsevatkin jatkossa vielä enemmän perehdytystä digitaalisen opettamisen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa.