Kuinka opettaa jotain, mitä ei itse osaa : Opettajaopiskelijoiden kokemukset heikon matemaattisen ymmärryksen vaikutuksista matematiikan didaktiikkaan ja omaan jaksamiseen
Ikuli, Ronja; Heikkilä, Aino (2025-04-22)
Kuinka opettaa jotain, mitä ei itse osaa : Opettajaopiskelijoiden kokemukset heikon matemaattisen ymmärryksen vaikutuksista matematiikan didaktiikkaan ja omaan jaksamiseen
Ikuli, Ronja
Heikkilä, Aino
(22.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932233
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932233
Tiivistelmä
Luokanopettajan tehtävänä on opettaa 2/3 oppilaan peruskoulussa saamasta matematiikan opetuksesta. On määritelty, että luokanopettajan matemaattiseen osaamiseen kuuluu sisältyä perusmatematiikan ymmärtäminen ja kyky soveltaa sitä. Siitä huolimatta opettajaopiskelijoiden matemaattisessa osaamisessa on havaittavissa suuriakin eroja.
Matemaattinen osaaminen on osa matematiikkakuvaa, joka määrittää yksilön ajattelua matematiikasta. Luokanopettajaopiskelijoista monen matematiikkakuva sisältää negatiivisia piirteitä. Tässä tutkimuksessa halutaan selvittää, kuinka merkittävästi opiskelijan oma kokemus osaamistasostaan on yhteydessä hänen käsitykseensä oman matematiikan opetuksen laadusta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka merkittävä tekijä opiskelijan matemaattinen osaaminen on hänen itsevarmuuteensa ja työssä jaksamiseen.
Tämän määrällisen poikittaistutkimuksen aineisto kerättiin Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta vapaaehtoisella kyselylomakkeella. Vastauksia analysointiin SPSS-ohjelmistossa käyttäen vastauksiin sopivaa korrelaatiokerrointa sekä regressiota. Tulosten mukaan opiskelija koki olevansa sitä parempi matematiikan opettaja, mitä paremmaksi hän koki matemaattisen osaamisensa. Lisäksi matemaattisesta kuormituksesta 24 % selittyi matemaattisella osaamisella. Opettajaopiskelijoiden itsevarmuus oli yleisesti erittäin negatiivinen, mutta ainekohtaisia eroja ei päästy vertailemaan.
Tutkimuksen tulosten ja aiempien tutkimuksen perusteella voidaan vetää johtopäätös, että luokanopettajien matemaattisella osaamisella on yhteys opettajan matematiikkakuvan kehittymiseen. Matemaattinen osaaminen ja matematiikkakuva puolestaan vaikuttavat opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen, joka heijastuu opettajan itsevarmuuteen ja työssä jaksamiseen. Luokanopettajien matemaattisen osaamisen kehittämisellä voitaisiin siis edistää muitakin luokanopettajan työhön liittyviä osa-alueita. Tutkimuksessa pohditaan myös sitä, pitäisikö luokanopettajien koulutuksen pääsykokeiden sisältää matemaattista osaamista mittaava osio, tai pitäisikö matematiikan opetusta lisätä.
Matemaattinen osaaminen on osa matematiikkakuvaa, joka määrittää yksilön ajattelua matematiikasta. Luokanopettajaopiskelijoista monen matematiikkakuva sisältää negatiivisia piirteitä. Tässä tutkimuksessa halutaan selvittää, kuinka merkittävästi opiskelijan oma kokemus osaamistasostaan on yhteydessä hänen käsitykseensä oman matematiikan opetuksen laadusta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, kuinka merkittävä tekijä opiskelijan matemaattinen osaaminen on hänen itsevarmuuteensa ja työssä jaksamiseen.
Tämän määrällisen poikittaistutkimuksen aineisto kerättiin Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta vapaaehtoisella kyselylomakkeella. Vastauksia analysointiin SPSS-ohjelmistossa käyttäen vastauksiin sopivaa korrelaatiokerrointa sekä regressiota. Tulosten mukaan opiskelija koki olevansa sitä parempi matematiikan opettaja, mitä paremmaksi hän koki matemaattisen osaamisensa. Lisäksi matemaattisesta kuormituksesta 24 % selittyi matemaattisella osaamisella. Opettajaopiskelijoiden itsevarmuus oli yleisesti erittäin negatiivinen, mutta ainekohtaisia eroja ei päästy vertailemaan.
Tutkimuksen tulosten ja aiempien tutkimuksen perusteella voidaan vetää johtopäätös, että luokanopettajien matemaattisella osaamisella on yhteys opettajan matematiikkakuvan kehittymiseen. Matemaattinen osaaminen ja matematiikkakuva puolestaan vaikuttavat opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen, joka heijastuu opettajan itsevarmuuteen ja työssä jaksamiseen. Luokanopettajien matemaattisen osaamisen kehittämisellä voitaisiin siis edistää muitakin luokanopettajan työhön liittyviä osa-alueita. Tutkimuksessa pohditaan myös sitä, pitäisikö luokanopettajien koulutuksen pääsykokeiden sisältää matemaattista osaamista mittaava osio, tai pitäisikö matematiikan opetusta lisätä.