Opettajien asenteet inkluusiosta ja Down-lasten koulunkäynnistä osana yleisopetuksen ryhmää : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Luoma, Helmiina; Luoma, Nenna (2025-04-24)
Opettajien asenteet inkluusiosta ja Down-lasten koulunkäynnistä osana yleisopetuksen ryhmää : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Luoma, Helmiina
Luoma, Nenna
(24.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932863
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932863
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme tarkastelee opettajien asenteita Down-lasten inkluusiota kohtaan suomalaisessa perusopetuksessa. Inklusiivinen koulutus on kansainvälisten ja kansallisten suositusten mukainen tavoite, mutta käytännön toteutuksessa ilmenee haasteita ja vaihtelevia näkemyksiä opettajien keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia asenteita opettajilla on Down-lasten koulunkäyntiin yleisopetuksen ryhmissä ja mitkä tekijät vaikuttavat heidän inkluusiomyönteisyyteensä.
Tutkimuksemme on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoimme aiempia tutkimuksia opettajien inkluusioasenteista ja inkluusiota tukevista ja estävistä tekijöistä. Kirjallisuushakumme tuotti 175 artikkelia, joista duplikaattien poistamisen jälkeen tarkasteluun jäi 164 artikkelia. Valituissa tutkimuksissa korostuvat koulutuspolitiikka, opettajien koulutustausta, työympäristön tuki, resurssien saatavuus sekä yksilölliset ja yhteiskunnalliset asenteet. Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien asenteisiin vaikuttavat aiempi kokemus erityisoppilaista, saatavilla oleva tuki ja koulutustausta. Positiiviset kokemukset inkluusiosta ja yhteistyö erityisopettajien sekä muiden ammattilaisten kanssa voi lisätä inkluusiomyönteisyyttä, kun puolestaan resurssipula ja epävarmuus omasta ammattitaidosta voi johtaa kielteisiin asenteisiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että inkluusion onnistuminen edellyttää riittävien resurssien ja koulutuksen lisäksi koko kouluyhteisön asennemuutosta. Opettajien tukeminen, ammatillinen kehitys ja rakenteelliset muutokset voivat edistää inkluusiota ja parantaa Down-lasten koulunkäyntikokemusta osana yleisopetuksen ryhmiä.
Tutkimuksemme on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoimme aiempia tutkimuksia opettajien inkluusioasenteista ja inkluusiota tukevista ja estävistä tekijöistä. Kirjallisuushakumme tuotti 175 artikkelia, joista duplikaattien poistamisen jälkeen tarkasteluun jäi 164 artikkelia. Valituissa tutkimuksissa korostuvat koulutuspolitiikka, opettajien koulutustausta, työympäristön tuki, resurssien saatavuus sekä yksilölliset ja yhteiskunnalliset asenteet. Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien asenteisiin vaikuttavat aiempi kokemus erityisoppilaista, saatavilla oleva tuki ja koulutustausta. Positiiviset kokemukset inkluusiosta ja yhteistyö erityisopettajien sekä muiden ammattilaisten kanssa voi lisätä inkluusiomyönteisyyttä, kun puolestaan resurssipula ja epävarmuus omasta ammattitaidosta voi johtaa kielteisiin asenteisiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että inkluusion onnistuminen edellyttää riittävien resurssien ja koulutuksen lisäksi koko kouluyhteisön asennemuutosta. Opettajien tukeminen, ammatillinen kehitys ja rakenteelliset muutokset voivat edistää inkluusiota ja parantaa Down-lasten koulunkäyntikokemusta osana yleisopetuksen ryhmiä.