Tunnetaitojen ilmeneminen aapisen tarinoissa
Lindqvist, Sonja; Nurminen, Maija (2025-04-28)
Tunnetaitojen ilmeneminen aapisen tarinoissa
Lindqvist, Sonja
Nurminen, Maija
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933412
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933412
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella tunnetaitojen ilmenemistä aapisen tarinoissa. Lisäksi vertailimme aapisten välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä tunnetaitojen ilmenemisen suhteen. Tiedämme, että sosiaalisemotionaalisilla taidoilla on yhä merkittävämpi rooli akateemisten taitojen rinnalla nyky-yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta. Emotionaalisten taitojen harjoittaminen on tärkeää alkuopetusikäisten lasten kanssa, sillä he ovat kehityksensä puolesta vastaanottavaisia näiden taitojen vahvistamiselle.
Tutkimusaineistoksi valitsimme Eläköön! Suomen kieli aapisen ja Ystävien aapisen. Tässä tutkimuksessa keskityimme analysoimaan näiden aapisten tarinoita. Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä sekä laadullisen aineiston kvantifiointia. Analysointia ohjannut teoria pohjautui tunneälyn nelihaaraisen mallin mukaiseen käsitykseen tunneälytaidoista. Teimme tämän tutkimuksen sisällönanalyysin lapsen kehityspsykologiset lainalaisuudet huomioivan RULER-mallin osa-alueiden perusteella, joita olivat tunteiden havaitseminen, ymmärtäminen, sanoittaminen, ilmaiseminen ja sääteleminen.
Tuloksista ilmeni, että molemmista aapisista löytyi kaikkiin RULER-mallin osa-alueisiin luokiteltuja kohtia. Ystävien aapisessa huomioitiin monipuolisemmin RULER-mallin osa-alueisiin kuuluvat sisältöperusteet kuin Eläköön-aapisessa, jossa sisältöperusteet ilmenivät niukemmin. Tulosten perusteella voimme todeta, että molemmissa aapisissa tunteiden havaitsemisen osa-alue oli vahvasti esillä ja tunteiden säätelyn osa-alue jäi taka-alalle. Tulos on looginen, sillä tunnetaitojen vahvistaminen on luonnollista aloittaa psykologisesti helpoimmasta osa-alueesta eli tunteiden havaitsemisesta. Tätä tutkimusta hyödyntämällä opettaja voi kehittää taitoaan huomata tarinoiden pedagogisen potentiaalin tunnetaitosisältöjen ilmenemisen suhteen. Näin ollen opettajan taito toteuttaa tunnekasvatusta jo olemassa olevien materiaalien avulla vahvistuu.
Tutkimusaineistoksi valitsimme Eläköön! Suomen kieli aapisen ja Ystävien aapisen. Tässä tutkimuksessa keskityimme analysoimaan näiden aapisten tarinoita. Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä sekä laadullisen aineiston kvantifiointia. Analysointia ohjannut teoria pohjautui tunneälyn nelihaaraisen mallin mukaiseen käsitykseen tunneälytaidoista. Teimme tämän tutkimuksen sisällönanalyysin lapsen kehityspsykologiset lainalaisuudet huomioivan RULER-mallin osa-alueiden perusteella, joita olivat tunteiden havaitseminen, ymmärtäminen, sanoittaminen, ilmaiseminen ja sääteleminen.
Tuloksista ilmeni, että molemmista aapisista löytyi kaikkiin RULER-mallin osa-alueisiin luokiteltuja kohtia. Ystävien aapisessa huomioitiin monipuolisemmin RULER-mallin osa-alueisiin kuuluvat sisältöperusteet kuin Eläköön-aapisessa, jossa sisältöperusteet ilmenivät niukemmin. Tulosten perusteella voimme todeta, että molemmissa aapisissa tunteiden havaitsemisen osa-alue oli vahvasti esillä ja tunteiden säätelyn osa-alue jäi taka-alalle. Tulos on looginen, sillä tunnetaitojen vahvistaminen on luonnollista aloittaa psykologisesti helpoimmasta osa-alueesta eli tunteiden havaitsemisesta. Tätä tutkimusta hyödyntämällä opettaja voi kehittää taitoaan huomata tarinoiden pedagogisen potentiaalin tunnetaitosisältöjen ilmenemisen suhteen. Näin ollen opettajan taito toteuttaa tunnekasvatusta jo olemassa olevien materiaalien avulla vahvistuu.