Luokanopettajien kokemukset oppilaille tarjotun tunnetuen merkityksestä ja sen toteutumisesta kouluarjessa
Halla, Oona; Laivoranta, Iida (2025-04-28)
Luokanopettajien kokemukset oppilaille tarjotun tunnetuen merkityksestä ja sen toteutumisesta kouluarjessa
Halla, Oona
Laivoranta, Iida
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933614
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi luokanopettajat kokevat tunnetuen merkityksen kouluarjessa. Lisäksi selvitettiin, miten luokanopettajat kokevat pystyvänsä toteuttamaan tunnetukea omassa työssään, ja miten tunnetuen tarjoaminen on vaikuttanut jaksamiseen. Osallistuneilta opettajilta kerättiin haastatteluilla myös konkreettisia ideoita, joilla opettajien tunnetuen tarjoamista ja oppilaiden nähdyksi tulemisen kokemusta voitaisiin tukea.
Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla ja teemoittelulla, joiden avulla pyrittiin tunnistamaan haastattelussa nousseet keskeiset aihealueet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat kokevat tunnetuen olevan tärkeä pohja kaikelle oppimiselle. Tunnetuen avulla opettajat pystyvät tukemaan oppilaita sosiaalisten suhteiden rakentumisessa ja ylläpidossa sekä tunnetaitojen kehittymisessä. Opettajat kokevat oman roolinsa oppilaiden tunnekasvatuksessa merkittävänä, mutta nostavat myös esille, että pohjan on tultava kotoa opettajan riittämättömien resurssien vuoksi. Opettajien suuri työmäärä ja resurssien puute nähdään tunnetuen tarjoamisen ja työssä jaksamisen suurimpina haasteina. Työyhteisön ja esihenkilöiden tuki nähdään merkittävänä voimanlähteenä. Opettajat kaipaavat tunnetukeen ja -taitoihin liittyvää täydennyskoulutusta työpaikoilleen ja luokanopettajakoulutukseen, jotta työpaikoilla jokainen aikuinen toimisi samojen toimintamallien mukaan haasteita kohdatessaan.
Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimusta tunnetuesta ja sen haasteista, sekä opettajien kokemasta koulun resurssien puutteellisuudesta ja opettajan työn kiireestä. Tulokset antavat opettajille ymmärrystä ja konkreettisia neuvoja tunnetuen tarjoamiseen, mutta auttavat myös esihenkilö- ja johtotasolla työskenteleviä ymmärtämään opettajien kokemuksia ja haasteita. Tämä ymmärrys tarjoaa mahdollisuuksia koulutuksen ja työyhteisön toimintamallien kehittämiselle.
Tutkimus luo myös pohjaa tuleville tutkimuksille, joissa voidaan verrata suuremmalla otannalla esimerkiksi uraa aloittelevien opettajien kokemuksia jo pidempään työtä tehneiden opettajien kokemuksiin. Olisi tärkeää kehittää työkaluja koulukäyttöön, jotta opettajat saisivat tukea optimaaliseen tunnetuen tarjoamiseen.
Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla ja teemoittelulla, joiden avulla pyrittiin tunnistamaan haastattelussa nousseet keskeiset aihealueet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat kokevat tunnetuen olevan tärkeä pohja kaikelle oppimiselle. Tunnetuen avulla opettajat pystyvät tukemaan oppilaita sosiaalisten suhteiden rakentumisessa ja ylläpidossa sekä tunnetaitojen kehittymisessä. Opettajat kokevat oman roolinsa oppilaiden tunnekasvatuksessa merkittävänä, mutta nostavat myös esille, että pohjan on tultava kotoa opettajan riittämättömien resurssien vuoksi. Opettajien suuri työmäärä ja resurssien puute nähdään tunnetuen tarjoamisen ja työssä jaksamisen suurimpina haasteina. Työyhteisön ja esihenkilöiden tuki nähdään merkittävänä voimanlähteenä. Opettajat kaipaavat tunnetukeen ja -taitoihin liittyvää täydennyskoulutusta työpaikoilleen ja luokanopettajakoulutukseen, jotta työpaikoilla jokainen aikuinen toimisi samojen toimintamallien mukaan haasteita kohdatessaan.
Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimusta tunnetuesta ja sen haasteista, sekä opettajien kokemasta koulun resurssien puutteellisuudesta ja opettajan työn kiireestä. Tulokset antavat opettajille ymmärrystä ja konkreettisia neuvoja tunnetuen tarjoamiseen, mutta auttavat myös esihenkilö- ja johtotasolla työskenteleviä ymmärtämään opettajien kokemuksia ja haasteita. Tämä ymmärrys tarjoaa mahdollisuuksia koulutuksen ja työyhteisön toimintamallien kehittämiselle.
Tutkimus luo myös pohjaa tuleville tutkimuksille, joissa voidaan verrata suuremmalla otannalla esimerkiksi uraa aloittelevien opettajien kokemuksia jo pidempään työtä tehneiden opettajien kokemuksiin. Olisi tärkeää kehittää työkaluja koulukäyttöön, jotta opettajat saisivat tukea optimaaliseen tunnetuen tarjoamiseen.