Sosioekonomisen aseman yhteys luovan ajattelun tehtäviin : PISA-aineiston tarkastelu
Enroos, Toni (2025-04-28)
Sosioekonomisen aseman yhteys luovan ajattelun tehtäviin : PISA-aineiston tarkastelu
Enroos, Toni
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933493
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933493
Tiivistelmä
Luova ajattelu on tärkeä taito nyky-yhteiskunnassa ja se näkyy myös nykyisessä opetussuunnitelmassa. Oppilaan sosioekonomisella asemalla on laajasti tutkittu ja tunnettu yhteys oppilaan opintomenestykseen. Tutkimusten mukaan kielitaidot ovat yhteydessä oppimistuloksiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko lapsen sosioekonomisella asemalla yhteys luovan ajattelun pistemääriin PISA-tutkimuksessa. Lisäksi tarkasteltiin vaikuttaako mahdollisesti havaittavaan yhteyteen lapsen kotikieli ja eroaako sosioekonomisen aseman mahdollinen yhteys luovan ajattelun tuloksiin Suomen, Viron sekä Tanskan välillä. Tässä tutkimuksessa havaittiin merkittävä yhteys sosioekonomisen aseman ja luovan ajattelun tulosten välillä. Pelkän kielitaidon vaikutus luovan ajattelun pisteisiin oli heikko. Sosioekonomisen aseman huomattiin vaikuttavan luovan ajattelun pisteisiin jokaisessa tutkitussa maassa. Tulokset viittaavat siihen, että heikomman sosioekonomisen aseman lapsilla koulunkäynnin haasteet voitaisiin havaita myös taito- ja taideaineissa. Näin ollen tasa-arvoinen koulutus on tärkeää myös luovan ajattelun kehityksen kannalta.