Tekemällä oppimisen sekä ulkoilmapedagogiikan positiiviset vaikutukset lapsen oppimiselle ja kehitykselle
Lindqvist, Anni; Lehti, Helmi (2025-04-23)
Tekemällä oppimisen sekä ulkoilmapedagogiikan positiiviset vaikutukset lapsen oppimiselle ja kehitykselle
Lindqvist, Anni
Lehti, Helmi
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932421
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932421
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme tarkasteli ulkoilmaoppimisen sekä tekemällä oppimisen hyötyjä lapsen oppimisen ja kehityksen kannalta. Tutkimuksen pääosassa oli selvittää, kuinka nämä kaksi pedagogista lähestymistapaa tukevat lapsen oppimista sekä sosiaalista, emotionaalista ja fyysistä kehitystä.
Ulkoilmapedagogiikka tarkoittaa oppimista, joka tapahtuu suunnitelmallisesti perinteisen luokkahuoneen ulkopuolella. Se ei ole pelkästään satunnaista ulkoilua tai retkeilyä, vaan pedagogisesti valmiiksi mietittyä toimintaa, jota toteutetaan ulkona. Ulkoilmapedagogiikkaa voidaan toteuttaa luonnossa tai muussa ulkoympäristössä. Ulkoilmapedagogiikka on osa tekemällä oppimisten periaatetta, koska ulkona toteutettu oppiminen on aina tavallista luokkahuoneoppimista aktiivisempaa ja luonteeltaan toiminallisempaa. Lapsi oppii ulkona toiminnan, leikin, vuorovaikutuksen sekä kokeilun kautta, mikä tekee oppimisesta mielekästä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia hyötyjä ulkoilmapedagogiikasta on lapsen oppimisen ja kehityksen kannalta sekä, miten ulkoilmapedagogiikassa hyödynnetään tekemällä oppimista. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin aiempia tutkimuksia liittyen ulkoilmapedagogiikan hyötyihin sekä tekemällä oppimisen hyötyihin osana ulkoilmaoppimista.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että ulkoilmapedagogiikkaa toteutetaan niin Suomessa kuin muualla maailmassa, mutta se näyttäytyy hyvin eri tavalla eri maiden pedagogiikassa. Yhteistä kaikille maille ja ulkoilmapedagogiikan toteutukselle on se, että ulkona tapahtuva oppiminen nähdään lapselle luonnollisena ja merkityksellisenä tapana oppia.
Tutkimustulokset tukevat sitä, että ulkoilmapedagogiikka sekä tekemällä oppimien voivat yhdessä edistää lapsen oppimista monipuolisesti. Tulosten perusteella voidaan niin tekemällä oppimisella kuin ulkoilmapedagogiikalla todeta olevan laaja-alaisia ja myönteisiä vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueille. Kehityksen osa-alueita ovat esimerkiksi, kognitiiviset, fyysiset, motoriset, sosiaaliset sekä vuorovaikutukselliset taidot.
Ulkoilmapedagogiikka tarkoittaa oppimista, joka tapahtuu suunnitelmallisesti perinteisen luokkahuoneen ulkopuolella. Se ei ole pelkästään satunnaista ulkoilua tai retkeilyä, vaan pedagogisesti valmiiksi mietittyä toimintaa, jota toteutetaan ulkona. Ulkoilmapedagogiikkaa voidaan toteuttaa luonnossa tai muussa ulkoympäristössä. Ulkoilmapedagogiikka on osa tekemällä oppimisten periaatetta, koska ulkona toteutettu oppiminen on aina tavallista luokkahuoneoppimista aktiivisempaa ja luonteeltaan toiminallisempaa. Lapsi oppii ulkona toiminnan, leikin, vuorovaikutuksen sekä kokeilun kautta, mikä tekee oppimisesta mielekästä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia hyötyjä ulkoilmapedagogiikasta on lapsen oppimisen ja kehityksen kannalta sekä, miten ulkoilmapedagogiikassa hyödynnetään tekemällä oppimista. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa analysoitiin aiempia tutkimuksia liittyen ulkoilmapedagogiikan hyötyihin sekä tekemällä oppimisen hyötyihin osana ulkoilmaoppimista.
Tutkimustulosten perusteella todettiin, että ulkoilmapedagogiikkaa toteutetaan niin Suomessa kuin muualla maailmassa, mutta se näyttäytyy hyvin eri tavalla eri maiden pedagogiikassa. Yhteistä kaikille maille ja ulkoilmapedagogiikan toteutukselle on se, että ulkona tapahtuva oppiminen nähdään lapselle luonnollisena ja merkityksellisenä tapana oppia.
Tutkimustulokset tukevat sitä, että ulkoilmapedagogiikka sekä tekemällä oppimien voivat yhdessä edistää lapsen oppimista monipuolisesti. Tulosten perusteella voidaan niin tekemällä oppimisella kuin ulkoilmapedagogiikalla todeta olevan laaja-alaisia ja myönteisiä vaikutuksia lapsen kehityksen eri osa-alueille. Kehityksen osa-alueita ovat esimerkiksi, kognitiiviset, fyysiset, motoriset, sosiaaliset sekä vuorovaikutukselliset taidot.