Luokanopettajien työhyvinvoinnin yhteys työn imun kokemiseen
Tykkyläinen, Pinja; Korhonen, Anniina (2025-04-28)
Luokanopettajien työhyvinvoinnin yhteys työn imun kokemiseen
Tykkyläinen, Pinja
Korhonen, Anniina
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933455
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933455
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia luokanopettajien työhyvinvoinnin yhteyttä työn imun kokemiseen. Työhyvinvointi jaettiin pienempiin osa-alueisiin, jotka olivat koulun työolosuhteet, työyhteisön sosiaaliset suhteet ja itsensä toteuttamisen mahdollisuudet. Lisäksi tutkittiin luokanopettajien opetusvuosien määrän yhteyttä työn imun kokemiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselytutkimuksena joulu-tammikuussa 2024–2025. Tutkimuksen näytteeksi valikoitui 1–6. luokkien luokanopettajia varsinaissuomalaisesta ja päijäthämäläisestä kaupungista. Näytekooksi muodostui N=30. Aineistoa analysoitiin eri työhyvinvoinnin osa-alueiden summamuuttujien sekä työn imun summamuuttujan välisten korrelaatioiden avulla. Lisäksi tehtiin ryhmävertailuja työhyvinvoinnin osa-alueiden alemman ja ylemmän tasoluokan välillä työn imun kokemisessa. Ryhmävertailuja tehtiin myös opetusvuosien ja työn imun kokemisen välisen yhteyden selvittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että luokanopettajat kokivat hyvää työhyvinvointia ja voimakasta työn imua. Lisäksi tulokset osoittavat, että kaikilla luokanopettajien työhyvinvoinnin osa-alueilla oli yhteyttä työn imun kokemiseen. Opetusvuosien määrällä ei puolestaan ollut yhteyttä työn imun kokemiseen.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että on tärkeä panostaa koulun työolosuhteisiin, työyhteisön sosiaalisiin suhteisiin ja itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin, jotta luokanopettajat saadaan kokemaan vahvaa työn imua. Tutkimuksen avulla saatiin myös ymmärrystä, miten koulua työympäristönä voidaan parantaa, jotta luokanopettajat jaksavat ja voivat hyvin ammatissaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselytutkimuksena joulu-tammikuussa 2024–2025. Tutkimuksen näytteeksi valikoitui 1–6. luokkien luokanopettajia varsinaissuomalaisesta ja päijäthämäläisestä kaupungista. Näytekooksi muodostui N=30. Aineistoa analysoitiin eri työhyvinvoinnin osa-alueiden summamuuttujien sekä työn imun summamuuttujan välisten korrelaatioiden avulla. Lisäksi tehtiin ryhmävertailuja työhyvinvoinnin osa-alueiden alemman ja ylemmän tasoluokan välillä työn imun kokemisessa. Ryhmävertailuja tehtiin myös opetusvuosien ja työn imun kokemisen välisen yhteyden selvittämiseksi.
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että luokanopettajat kokivat hyvää työhyvinvointia ja voimakasta työn imua. Lisäksi tulokset osoittavat, että kaikilla luokanopettajien työhyvinvoinnin osa-alueilla oli yhteyttä työn imun kokemiseen. Opetusvuosien määrällä ei puolestaan ollut yhteyttä työn imun kokemiseen.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että on tärkeä panostaa koulun työolosuhteisiin, työyhteisön sosiaalisiin suhteisiin ja itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin, jotta luokanopettajat saadaan kokemaan vahvaa työn imua. Tutkimuksen avulla saatiin myös ymmärrystä, miten koulua työympäristönä voidaan parantaa, jotta luokanopettajat jaksavat ja voivat hyvin ammatissaan.