”Siitä saa halun tehä hommii, joka siirtyy kouluunki” : Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia urheiluharrastuksen vaikutuksista koulupäivien aikaiseen vireystilaan ja keskittymiskykyyn sekä koulumenestykseen
Airaksinen, Anni; Laine, Jenna (2025-04-28)
”Siitä saa halun tehä hommii, joka siirtyy kouluunki” : Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia urheiluharrastuksen vaikutuksista koulupäivien aikaiseen vireystilaan ja keskittymiskykyyn sekä koulumenestykseen
Airaksinen, Anni
Laine, Jenna
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933506
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933506
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kokemuksia urheiluharrastuksen vaikutuksesta koulupäivien aikaiseen vireystilaan ja keskittymiskykyyn sekä koulumenestykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada arvokasta tietoa oppilaiden subjektiivisista kokemuksista, jonka avulla voidaan löytää keinoja urheiluharrastuksen ja koulunkäynnin yhdistämisen tukemiseksi.
Tavoitteellinen urheiluharrastus koskettaa laajasti lapsia, nuoria, vanhempia, opettajia ja muita alan toimijoita. Se vie aikaa ja vaatii erilaisia järjestelyjä sekä arjenhallintaa monen lapsen ja nuoren elämässä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään urheiluharrastuksen merkitykseen sekä tutkimuskysymyksissä esitettyihin vireystilan, keskittymiskyvyn ja koulumenestyksen määritelmiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin hyödyntämällä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Tutkimukseen osallistui kahdeksan yhdeksäsluokkalaista oppilasta, jotka harrastavat yksilö- tai joukkuelajia tavoitteellisesti ja kilpailevat omassa lajissaan. Osallistujista neljä oli tyttöjä ja neljä poikia. Tutkimus keskittyi oppilaiden subjektiivisiin kokemuksiin, mikä tarjoaa arvokkaan näkökulman oppilaan urheiluharrastuksen ja koulunkäynnin yhdistämisestä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti sekä analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset korostivat oppilaiden yksilöllisiä eroja sekä monien eri tekijöiden vaikutuksia. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että urheiluharrastuksen koetaan vaikuttavan yksilöllisesti erilaisin tavoin oppilaiden koulupäivien aikaiseen vireystilaan ja keskittymiskykyyn sekä koulumenestykseen. Oppilaiden kokemukset eivät ole yhteneväisiä keskenään, vaan riippuvat monista eri taustatekijöistä, kuten urheilun määrästä ja tavoitteellisuudesta urheilun ja koulun suhteen.
Tavoitteellinen urheiluharrastus koskettaa laajasti lapsia, nuoria, vanhempia, opettajia ja muita alan toimijoita. Se vie aikaa ja vaatii erilaisia järjestelyjä sekä arjenhallintaa monen lapsen ja nuoren elämässä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään urheiluharrastuksen merkitykseen sekä tutkimuskysymyksissä esitettyihin vireystilan, keskittymiskyvyn ja koulumenestyksen määritelmiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin hyödyntämällä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Tutkimukseen osallistui kahdeksan yhdeksäsluokkalaista oppilasta, jotka harrastavat yksilö- tai joukkuelajia tavoitteellisesti ja kilpailevat omassa lajissaan. Osallistujista neljä oli tyttöjä ja neljä poikia. Tutkimus keskittyi oppilaiden subjektiivisiin kokemuksiin, mikä tarjoaa arvokkaan näkökulman oppilaan urheiluharrastuksen ja koulunkäynnin yhdistämisestä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti sekä analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset korostivat oppilaiden yksilöllisiä eroja sekä monien eri tekijöiden vaikutuksia. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että urheiluharrastuksen koetaan vaikuttavan yksilöllisesti erilaisin tavoin oppilaiden koulupäivien aikaiseen vireystilaan ja keskittymiskykyyn sekä koulumenestykseen. Oppilaiden kokemukset eivät ole yhteneväisiä keskenään, vaan riippuvat monista eri taustatekijöistä, kuten urheilun määrästä ja tavoitteellisuudesta urheilun ja koulun suhteen.