Lasten näkemyksiä omista liikuntamieltymyksistään sekä -taidoistaan
Luonto, Eero; Lilja, Santeri (2025-04-23)
Lasten näkemyksiä omista liikuntamieltymyksistään sekä -taidoistaan
Luonto, Eero
Lilja, Santeri
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932441
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin esiopetusikäisten lasten liikuntamieltymyksiä sekä liikuntataitoihin liittyviä minäpystyvyyden kokemuksia. Lasten liikuntamieltymysten suhteen selvitettiin, mitkä liikuntalajit ovat lasten keskuudessa suosituimpia, sekä tarkasteltiin näiden lajien jakautumista tasapaino- ja välineenkäsittelytaitoja painottaviin liikuntalajeihin. Liikuntataitoihin liittyvien minäpystyvyyden kokemusten osalta tutkittiin sitä, millaisia uskomuksia esiopetusikäisillä lapsilla on omista kyvyistään suoriutua motoristen perustaitojen tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vaativista tehtävistä. Esiopetusikäisten lasten motorisiin perustaitoihin liittyviä minäpystyvyyden kokemuksia on tärkeää tutkia, sillä heidän motorinen kehityksensä on motoristen perustaitojen suhteen tärkeässä vaiheessa. Taitoihin liittyvät pätevyyden kokemukset vaikuttavat heidän liikkumismotivaatioon, kokonaisvaltaiseen kehitykseen, oppimiseen ja hyvinvointiin. Lasten liikuntamieltymyksistä on tärkeää saada lisätietoa, jotta mieltymyksiä hyödyntäen voidaan heille suunnitella mahdollisimman motivoivaa ja monipuolista motoristen perustaitojen kehityskulkua tukevaa liikuntaa.
Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin lasten haastatteluilla, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluja varten rakennettiin strukturoitu haastattelurunko, jossa huomioitiin tutkimukseen osallistuvien lasten ikä. Haastatteluissa käytettiin kuvia visuaalisena apuvälineenä lasten ymmärtämisen tukemiseksi. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui 15 esiopetusikäistä, 6–7-vuotiasta lasta, jotka kuuluivat erään suomalaisen päiväkodin esiopetusryhmään. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin deduktiivista, teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissa hyödynnettiin teorialähteinä motoristen perustaitojen viitekehystä sekä Banduran sosiokognitiiviseen teoriaan perustuvaa minäpystyvyyden määritelmää.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset olivat lasten liikuntamieltymysten suhteen samankaltaisia kuin aiemmissa liikuntamieltymyksiä selvittäneissä tutkimuksissa saadut tulokset. Myös lasten liikuntataitoihin liittyvän minäpystyvyyden osalta saatiin aiempaa tutkimusta tukevaa tietoa siitä, että lapset kokevat itsensä taitaviksi liikkumaan.
Tämä tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineistoa kerättiin lasten haastatteluilla, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluja varten rakennettiin strukturoitu haastattelurunko, jossa huomioitiin tutkimukseen osallistuvien lasten ikä. Haastatteluissa käytettiin kuvia visuaalisena apuvälineenä lasten ymmärtämisen tukemiseksi. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui 15 esiopetusikäistä, 6–7-vuotiasta lasta, jotka kuuluivat erään suomalaisen päiväkodin esiopetusryhmään. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin deduktiivista, teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissa hyödynnettiin teorialähteinä motoristen perustaitojen viitekehystä sekä Banduran sosiokognitiiviseen teoriaan perustuvaa minäpystyvyyden määritelmää.
Tässä tutkimuksessa saadut tulokset olivat lasten liikuntamieltymysten suhteen samankaltaisia kuin aiemmissa liikuntamieltymyksiä selvittäneissä tutkimuksissa saadut tulokset. Myös lasten liikuntataitoihin liittyvän minäpystyvyyden osalta saatiin aiempaa tutkimusta tukevaa tietoa siitä, että lapset kokevat itsensä taitaviksi liikkumaan.