Peppi Pitkätossu ja A.S. Neillin vapaa kasvatuksen periaatteet
Muronen, Tanja; Tarvainen, Piia (2025-04-23)
Peppi Pitkätossu ja A.S. Neillin vapaa kasvatuksen periaatteet
Muronen, Tanja
Tarvainen, Piia
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932397
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932397
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee Alexander Sutherland Neillin (1968) vapaa kasvatuksen periaatteita ja niiden ilmentymistä Astrid Lindgrenin luoman ”Peppi Pitkätossu” -hahmon kautta. Tutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on ymmärtää, miten Neillin vapaa kasvatuksen filosofia heijastuu yhdessä ”Peppi Pitkätossun” seikkailussa. Vapaa kasvatus on pedagoginen suuntaus, joka korostaa lasten autonomiaa ja itseohjautuvuutta, ja Neill on yksi sen merkittävimmistä edustajista.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä Neillin kasvatusfilosofiaan ja sen keskeisiin periaatteisiin, kuten vapauden, vastuun ja itseilmaisun merkitykseen oppimisessa ja kehityksessä. Lisäksi analysoitiin Astrid Lindgrenin kirjaa, ”Peppi on hippasilla poliisien kanssa”, jossa ”Peppi Pitkätossu” peilaa monia Neillin kasvatuksellisia ihanteita.
Analyysi osoittaa, että ”Peppi Pitkätossu” edustaa lapsen vapautta, itsenäisyyttä ja kykyä tehdä omia päätöksiään ilman aikuisten pakottavaa auktoriteettia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Neillin filosofia on vahvasti läsnä Lindgrenin teoksessa ja että ”Peppi Pitkätossun” hahmo voi toimia esimerkkinä vapaa kasvatuksen ihanteista. Hän on itsenäinen, rohkea ja vapaa, mutta samalla empaattinen ja vastuuntuntoinen.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä Neillin kasvatusfilosofiaan ja sen keskeisiin periaatteisiin, kuten vapauden, vastuun ja itseilmaisun merkitykseen oppimisessa ja kehityksessä. Lisäksi analysoitiin Astrid Lindgrenin kirjaa, ”Peppi on hippasilla poliisien kanssa”, jossa ”Peppi Pitkätossu” peilaa monia Neillin kasvatuksellisia ihanteita.
Analyysi osoittaa, että ”Peppi Pitkätossu” edustaa lapsen vapautta, itsenäisyyttä ja kykyä tehdä omia päätöksiään ilman aikuisten pakottavaa auktoriteettia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Neillin filosofia on vahvasti läsnä Lindgrenin teoksessa ja että ”Peppi Pitkätossun” hahmo voi toimia esimerkkinä vapaa kasvatuksen ihanteista. Hän on itsenäinen, rohkea ja vapaa, mutta samalla empaattinen ja vastuuntuntoinen.