E-urheilukoulutukset Suomessa
Luoto, Juhani (2025-04-23)
E-urheilukoulutukset Suomessa
Luoto, Juhani
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932453
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932453
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsittelen e-urheilukoulutuksia Suomessa e-urheilukoulutusta tarjoavien tahojen edustajien näkemyksien kautta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista e-urheilukoulutus on Suomessa, millaisia sisältöjä koulutus tarjoaa ja miten e-urheilukoulutukseen voi hakeutua Suomessa. Tutkielmassa peilataan e-urheilun ja e-urheilukoulutusten historiaa nykyaikaan sekä tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
Suoritin tutkimuksen laadullisin menetelmin ja tutkimus perustuu haastatteluihin, joissa e-urheilukoulutusta tarjoavien tahojen edustajat kertoivat näkemyksiään e-urheilukoulutusten nykytilasta sekä muutoksesta. Aineisto koostuu kahdesta teemahaastattelusta, jotka olivat pituuksiltaan 15–50 minuuttia. Käytin haastatteluista saatua aineistoa analyysiin litteroituna ja teemoittelin aineiston sisällönanalyysiä varten. Lisäksi hyödynsin tutkimuksessani kirjallisia lähteitä ja oppilaitosten verkkosivuja, jotka tarjosivat tietoa koulutuspoluista ja alan kehityksestä.
Tulokset osoittivat, että e-urheilukoulutukseen hakeutuminen edellyttää usein kilpailullista pelikokemusta, ja hakijoita arvioidaan muun muassa pelitaidon, joukkuekokemuksen ja strategisen ajattelun perusteella. Viime vuosina hakijamäärät ovat kasvaneet huomattavasti, mikä on lisännyt kilpailua opiskelupaikoista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että e-urheilukoulutus on vakiinnuttanut asemansa osana ammatillista ja toisen asteen koulutusta Suomessa. Lisäksi e-urheilukoulutuksen rooli vakavasti otettavana uravaihtoehtona on vahvistunut. Oppilaitosten resurssit ja koulutusohjelmien rakenteet vaihtelevat, mutta kaikilla e-urheilun koulutustahoilla on sama tavoite eli varmistaa, että valmistuvat opiskelijat voivat toimia monipuolisesti alan eri tehtävissä.
Hakijamäärien kasvu ja kilpailun kiristyminen osoittavat, että e-urheilukoulutus nähdään yhä houkuttelevampana vaihtoehtona. Lisäksi e-urheilu ymmärretään yhä enemmän osaksi laajempaa digitaalista kulttuuria ja teknologista kehitystä, mikä tekee sen koulutuksesta monialaisen ja dynaamisen kentän tulevaisuudessa.
Suoritin tutkimuksen laadullisin menetelmin ja tutkimus perustuu haastatteluihin, joissa e-urheilukoulutusta tarjoavien tahojen edustajat kertoivat näkemyksiään e-urheilukoulutusten nykytilasta sekä muutoksesta. Aineisto koostuu kahdesta teemahaastattelusta, jotka olivat pituuksiltaan 15–50 minuuttia. Käytin haastatteluista saatua aineistoa analyysiin litteroituna ja teemoittelin aineiston sisällönanalyysiä varten. Lisäksi hyödynsin tutkimuksessani kirjallisia lähteitä ja oppilaitosten verkkosivuja, jotka tarjosivat tietoa koulutuspoluista ja alan kehityksestä.
Tulokset osoittivat, että e-urheilukoulutukseen hakeutuminen edellyttää usein kilpailullista pelikokemusta, ja hakijoita arvioidaan muun muassa pelitaidon, joukkuekokemuksen ja strategisen ajattelun perusteella. Viime vuosina hakijamäärät ovat kasvaneet huomattavasti, mikä on lisännyt kilpailua opiskelupaikoista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että e-urheilukoulutus on vakiinnuttanut asemansa osana ammatillista ja toisen asteen koulutusta Suomessa. Lisäksi e-urheilukoulutuksen rooli vakavasti otettavana uravaihtoehtona on vahvistunut. Oppilaitosten resurssit ja koulutusohjelmien rakenteet vaihtelevat, mutta kaikilla e-urheilun koulutustahoilla on sama tavoite eli varmistaa, että valmistuvat opiskelijat voivat toimia monipuolisesti alan eri tehtävissä.
Hakijamäärien kasvu ja kilpailun kiristyminen osoittavat, että e-urheilukoulutus nähdään yhä houkuttelevampana vaihtoehtona. Lisäksi e-urheilu ymmärretään yhä enemmän osaksi laajempaa digitaalista kulttuuria ja teknologista kehitystä, mikä tekee sen koulutuksesta monialaisen ja dynaamisen kentän tulevaisuudessa.