Tylyt tytöt somessa : Digitaalisen kulttuurin representaation muutos elokuvissa Mean Girls (2004) ja Mean Girls (2024)
Suhonen, Jenni (2025-04-25)
Tylyt tytöt somessa : Digitaalisen kulttuurin representaation muutos elokuvissa Mean Girls (2004) ja Mean Girls (2024)
Suhonen, Jenni
(25.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932994
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042932994
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen digitaalisen kulttuurin representaatiota vuonna 2024 julkaistussa teinikomediassa Mean Girls – Tylyt tytöt. Kyseessä on nuorille suunnattu ja nuorista kertova Tina Feyn käsikirjoittama amerikkalainen komediaelokuva. Tutkimukseni tarkoituksena on tarkastella elokuvateosta ja sen narratiivia erityisesti sosiaalisen median ja älypuhelinten representaation näkökulmasta. Elokuvasta on julkaistu alkuperäinen versio vuonna 2004 joten vertailemalla vanhaa ja uutta teosta on mahdollista tehdä havaintoja digitaalisen kulttuurin muutoksesta elokuvien käsikirjoituksessa.
Aineistonani toimii molemmat Mean Girls elokuvat, joiden analysoinnissa käytän lähiluvun ja narratiivisen analyysin menetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, millaisessa roolissa digitaalinen kulttuuri näyttäytyy elokuvassa Mean Girls (2024) ja millaisia sosiaalisen median elementtejä ja digitaaliselle kulttuurille tyypillisiä piirteitä elokuvassa on nähtävillä. Elokuvien käsikirjoitukset ovat muuttuneet teknologisen kulttuurisen muutoksen myötä, jolloin elokuvista on mahdollista myös löytää kulttuurihistoriallisia heijastuksia ja digitaalisen kulttuurin elementtien muutoksia.
Teoksessa Mean Girls (2024) nämä muutokset näkyvät sosiaalisen median visuaalisuuden hyödyntämisessä yhdessä elokuvan muun visuaalisen ilmeen kanssa. Tämän lisäksi digitaalinen kulttuuri näkyy elokuvan narratiivissa kasvokkain käytävien keskustelujen repliikeissä, jotka sisältävät internet-termejä. Sosiaalinen media voidaan myös tämän tutkimuksen perusteella katsoa olevan yksi elokuvan tapahtumapaikoista.
Aineistonani toimii molemmat Mean Girls elokuvat, joiden analysoinnissa käytän lähiluvun ja narratiivisen analyysin menetelmiä. Tavoitteenani on selvittää, millaisessa roolissa digitaalinen kulttuuri näyttäytyy elokuvassa Mean Girls (2024) ja millaisia sosiaalisen median elementtejä ja digitaaliselle kulttuurille tyypillisiä piirteitä elokuvassa on nähtävillä. Elokuvien käsikirjoitukset ovat muuttuneet teknologisen kulttuurisen muutoksen myötä, jolloin elokuvista on mahdollista myös löytää kulttuurihistoriallisia heijastuksia ja digitaalisen kulttuurin elementtien muutoksia.
Teoksessa Mean Girls (2024) nämä muutokset näkyvät sosiaalisen median visuaalisuuden hyödyntämisessä yhdessä elokuvan muun visuaalisen ilmeen kanssa. Tämän lisäksi digitaalinen kulttuuri näkyy elokuvan narratiivissa kasvokkain käytävien keskustelujen repliikeissä, jotka sisältävät internet-termejä. Sosiaalinen media voidaan myös tämän tutkimuksen perusteella katsoa olevan yksi elokuvan tapahtumapaikoista.