”Olen ainoastaan tulipalojen sammuttaja, en enää ennaltaehkäisijä.” : Opettajien kokema työuupumus sekä työssäjaksaminen
Suominen, Emma; Vollakka, Roosa (2025-04-26)
”Olen ainoastaan tulipalojen sammuttaja, en enää ennaltaehkäisijä.” : Opettajien kokema työuupumus sekä työssäjaksaminen
Suominen, Emma
Vollakka, Roosa
(26.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933117
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933117
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten opettajan ikä on yhteydessä koettuun työuupumukseen ja sen kolmeen eri vaiheeseen, sekä millaiset tekijät heikentävät ja edistävät opettajien työssäjaksamista. Aihe on tärkeä tutkittavaksi, sillä opettajiin kohdistuu nykypäivänä yhä enemmän vaatimuksia, ja heidän työssäjaksamisensa herättää huolta.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella helmikuussa 2025. Tutkimukseen osallistui yhteensä 170 opettajaa “Alakoulun aarreaitta” -Facebook-ryhmästä sekä eräästä varsinaissuomalaisesta kunnasta. Tutkimuksen määrällinen osuus tutki iän yhteyttä työuupumukseen. Määrällinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelmalla. Aineistosta muodostettiin summamuuttujat, joita tutkittiin ANOVA-parametrianalyysillä ja Tukeyn Post Hoc -testeillä. Tutkimuksen laadullinen aineisto sen sijaan etsi uusia näkökulmia työssäjaksamista heikentävistä ja edistävistä tekijöistä, ja laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että ikä on yhteydessä kokonaistyöuupumukseen, uupumusasteiseen väsymykseen, sekä ammatillisen itsetunnon heikkenemiseen, muttei kyynistymiseen. Erityisesti 40–49-vuotiaiden tulokset erottuivat: he ovat merkitsevästi uupumusasteisesti väsyneempiä kuin yli 50-vuotiaat ja heidän ammatillinen itsetuntonsa on merkitsevästi heikompi kuin alle 30-vuotiaiden. Tämän ikäryhmän kuormittuneisuutta voi selittää heidän elämänvaiheeseensa liittyvät samanaikaiset elämänkuormitukset tai suuremmat odotukset työstä suoriutumista kohtaan. Yli 50-vuotiaat saattavat hyötyä kokemuksen luomasta varmuudestaan tai kehittyneemmästä stressinsietokyvystään, kun taas alle 30-vuotiaiden alkuvaiheen innostus saattaa vahvistaa heidän ammatillista itsetuntoaan. Opettajien työssäjaksamista edistävistä ja heikentävistä tekijöistä tunnistettiin merkittävimmiksi tekijöiksi työyhteisö, oppilaat, resurssit, esihenkilö ja työajan rajaaminen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa suomalaisten opettajien kokemasta työuupumuksesta sekä heidän työssäjaksamistaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulujen toiminnassa henkilöstön työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella helmikuussa 2025. Tutkimukseen osallistui yhteensä 170 opettajaa “Alakoulun aarreaitta” -Facebook-ryhmästä sekä eräästä varsinaissuomalaisesta kunnasta. Tutkimuksen määrällinen osuus tutki iän yhteyttä työuupumukseen. Määrällinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelmalla. Aineistosta muodostettiin summamuuttujat, joita tutkittiin ANOVA-parametrianalyysillä ja Tukeyn Post Hoc -testeillä. Tutkimuksen laadullinen aineisto sen sijaan etsi uusia näkökulmia työssäjaksamista heikentävistä ja edistävistä tekijöistä, ja laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa havaittiin, että ikä on yhteydessä kokonaistyöuupumukseen, uupumusasteiseen väsymykseen, sekä ammatillisen itsetunnon heikkenemiseen, muttei kyynistymiseen. Erityisesti 40–49-vuotiaiden tulokset erottuivat: he ovat merkitsevästi uupumusasteisesti väsyneempiä kuin yli 50-vuotiaat ja heidän ammatillinen itsetuntonsa on merkitsevästi heikompi kuin alle 30-vuotiaiden. Tämän ikäryhmän kuormittuneisuutta voi selittää heidän elämänvaiheeseensa liittyvät samanaikaiset elämänkuormitukset tai suuremmat odotukset työstä suoriutumista kohtaan. Yli 50-vuotiaat saattavat hyötyä kokemuksen luomasta varmuudestaan tai kehittyneemmästä stressinsietokyvystään, kun taas alle 30-vuotiaiden alkuvaiheen innostus saattaa vahvistaa heidän ammatillista itsetuntoaan. Opettajien työssäjaksamista edistävistä ja heikentävistä tekijöistä tunnistettiin merkittävimmiksi tekijöiksi työyhteisö, oppilaat, resurssit, esihenkilö ja työajan rajaaminen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa suomalaisten opettajien kokemasta työuupumuksesta sekä heidän työssäjaksamistaan edistävistä ja heikentävistä tekijöistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulujen toiminnassa henkilöstön työhyvinvoinnin ja työssäjaksamisen edistämiseksi.