Luokanopettajien kokemat kuormitustekijät sekä kuormitukselta suojaavat tekijät : Katsaus opettajien työuupumusriskiin
Salonen, Peppi; Mäkelä, Aili (2025-04-28)
Luokanopettajien kokemat kuormitustekijät sekä kuormitukselta suojaavat tekijät : Katsaus opettajien työuupumusriskiin
Salonen, Peppi
Mäkelä, Aili
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933518
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042933518
Tiivistelmä
Opettajan ammattiin liittyy monenlaisia vaatimuksia. Opettajan tulee huolehtia oppilaista, tarjota oppilaille heidän tarpeidensa mukaista tukea sekä varmistaa laadukas opetus. Kasvavat vaatimukset lisäävät opettajien työkuormitusta. Kuormitustekijöitä ovat muun muassa oppilaiden tuen tarpeiden lisääntyminen, suuret luokkakoot ja hallinnollisen tuen puute. Pitkittynyt työkuormitus voi pahimmillaan johtaa työuupumukseen. Opettajan työ sisältää myös kuormitukselta suojaavia tekijöitä. Näitä ovat esimerkiksi kollegoiden tuki sekä työn ja vapaa-ajan tasapaino.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä tekijät kuormittavat luokanopettajien työtä sekä suojaavat työkuormitukselta. Työtä kuormittavia tekijöitä tarkasteltiin työuran eri vaiheissa sekä pienten ja isojen koulujen välillä. Lisäksi selvitettiin luokanopettajien työuupumusriskiä.
Tutkimukseen osallistui 76 peruskoulun luokkien 1–6 luokanopettajaa, jotka vastasivat tutkimuskyselyyn sähköisellä Webropol-lomakkeella. Saatu aineisto analysoitiin SPSSjärjestelmässä. Luokanopettajat kokevat heitä kuormittavimpina tekijöinä riittävän ajan, oppilaskohtaiset haasteet sekä hallinnolliset vaatimukset. Vastaavasti työn kuormitukselta suojaavista tekijöistä tärkeimpinä koetaan vertaisvuorovaikutus, terveyden- ja hyvinvoinnin edistäminen, opettajan ja oppilaiden väliset suhteet sekä riittävä aika. Kuormitustekijöiden tarkastelussa eri kokoisten koulujen välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja. Eri työuran vaiheissa opettajat kokevat oppilaskohtaiset haasteet, opettajan ja oppilaiden väliset suhteet sekä opettajan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyvät tekijät eri tavoin kuormittavina. Työuupumus ei ole vastaajilla yleistä, sillä alle 10 %:lla on tulosten mukaan todennäköinen työuupumus. Työuran pituus ei ole yhteydessä työuupumuksen kokemiseen.
Vaikka suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista luokanopettajista ei ilmene työuupumusoireita, kuormitustekijöihin liittyviä haasteita nousi esiin. Kuormitustekijöiden ja kuormitukselta suojaavien tekijöiden havaitaan olevan yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi riittävä ajankäyttö voi toimia kuormitukselta suojaavana tekijänä sen sijaan, että se aiheuttaisi kuormitusta. Luokanopettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi liialliseen työkuormitukseen tulisi puuttua ajoissa paitsi yksilötasolla, myös organisatorisella ja yhteiskunnallisella tasolla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitkä tekijät kuormittavat luokanopettajien työtä sekä suojaavat työkuormitukselta. Työtä kuormittavia tekijöitä tarkasteltiin työuran eri vaiheissa sekä pienten ja isojen koulujen välillä. Lisäksi selvitettiin luokanopettajien työuupumusriskiä.
Tutkimukseen osallistui 76 peruskoulun luokkien 1–6 luokanopettajaa, jotka vastasivat tutkimuskyselyyn sähköisellä Webropol-lomakkeella. Saatu aineisto analysoitiin SPSSjärjestelmässä. Luokanopettajat kokevat heitä kuormittavimpina tekijöinä riittävän ajan, oppilaskohtaiset haasteet sekä hallinnolliset vaatimukset. Vastaavasti työn kuormitukselta suojaavista tekijöistä tärkeimpinä koetaan vertaisvuorovaikutus, terveyden- ja hyvinvoinnin edistäminen, opettajan ja oppilaiden väliset suhteet sekä riittävä aika. Kuormitustekijöiden tarkastelussa eri kokoisten koulujen välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja. Eri työuran vaiheissa opettajat kokevat oppilaskohtaiset haasteet, opettajan ja oppilaiden väliset suhteet sekä opettajan ammatti-identiteettiin ja minäkuvaan liittyvät tekijät eri tavoin kuormittavina. Työuupumus ei ole vastaajilla yleistä, sillä alle 10 %:lla on tulosten mukaan todennäköinen työuupumus. Työuran pituus ei ole yhteydessä työuupumuksen kokemiseen.
Vaikka suurimmalla osalla tutkimukseen osallistuneista luokanopettajista ei ilmene työuupumusoireita, kuormitustekijöihin liittyviä haasteita nousi esiin. Kuormitustekijöiden ja kuormitukselta suojaavien tekijöiden havaitaan olevan yhteydessä toisiinsa. Esimerkiksi riittävä ajankäyttö voi toimia kuormitukselta suojaavana tekijänä sen sijaan, että se aiheuttaisi kuormitusta. Luokanopettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi liialliseen työkuormitukseen tulisi puuttua ajoissa paitsi yksilötasolla, myös organisatorisella ja yhteiskunnallisella tasolla.