Kestävän kehityksen ekologinen ulottuvuus 5. ja 6. luokan ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä
Norrlund, Marika; Heikinaho, Camilla (2025-04-28)
Kestävän kehityksen ekologinen ulottuvuus 5. ja 6. luokan ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä
Norrlund, Marika
Heikinaho, Camilla
(28.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033875
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033875
Tiivistelmä
Ekologinen kestävä kehitys on kiinteä osa ympäristökasvatusta, jonka onnistunut toteutuminen edellyttää ajantasaisia resursseja, kuten oppikirjoja. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ekologisen kestävän kehityksen aiheita 5. ja 6. luokan ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä esiintyy ja miten tehtävät tukevat oppilaiden kasvua ekologisesti kestävään elämäntapaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jossa yhdistettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä lähestymistapaa. Tutkimustuloksia analysoitiin Bloomin taksonomiaa ja ympäristökasvatusmalleja apuna käyttäen. Tulokset osoittivat, että oppikirjojen tehtävissä käsitellään ekologisen kestävän kehityksen aihepiirejä monipuolisesti, erityisesti luonnonvarojen käytön ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmista. Suurin osa tehtävistä oli ei-toiminnallisia yksilötehtäviä, ja tehtävätyypeistä yleisimpiä olivat perustelu- ja reflektiotehtävät. Määrittely- ja tutkimistehtävien määrä jäi vähäiseksi. Vaikka tehtävät olivat enimmäkseen sidottuja oppilaiden arkeen, jäi konkreettisiin ympäristötekoihin ohjaavien tehtävien määrä vähäiseksi. Tuloksista voidaan päätellä, että vaikka oppikirjojen tehtävät käsittelevät ekologista kestävää kehitystä monipuolisesti, tehtävien rakenne ei riittävästi tue oppilaiden kykyä siirtyä teoreettisista pohdinnoista konkreettisiin ympäristötekoihin. Tämä korostaa jatkotutkimuksen ja oppimateriaalien kehittämisen merkitystä kestävän kehityksen näkökulmasta.