Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kestävän kehityksen ekologinen ulottuvuus 5. ja 6. luokan ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä

Norrlund, Marika; Heikinaho, Camilla (2025-04-28)

Kestävän kehityksen ekologinen ulottuvuus 5. ja 6. luokan ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä

Norrlund, Marika
Heikinaho, Camilla
(28.04.2025)
Katso/Avaa
Heikinaho_Camilla_Norrlund_Marika_Kandidaatintutkielma.pdf (730.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033875
Tiivistelmä
Ekologinen kestävä kehitys on kiinteä osa ympäristökasvatusta, jonka onnistunut toteutuminen edellyttää ajantasaisia resursseja, kuten oppikirjoja. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ekologisen kestävän kehityksen aiheita 5. ja 6. luokan ympäristöopin oppikirjojen tehtävissä esiintyy ja miten tehtävät tukevat oppilaiden kasvua ekologisesti kestävään elämäntapaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysinä, jossa yhdistettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä lähestymistapaa. Tutkimustuloksia analysoitiin Bloomin taksonomiaa ja ympäristökasvatusmalleja apuna käyttäen. Tulokset osoittivat, että oppikirjojen tehtävissä käsitellään ekologisen kestävän kehityksen aihepiirejä monipuolisesti, erityisesti luonnonvarojen käytön ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmista. Suurin osa tehtävistä oli ei-toiminnallisia yksilötehtäviä, ja tehtävätyypeistä yleisimpiä olivat perustelu- ja reflektiotehtävät. Määrittely- ja tutkimistehtävien määrä jäi vähäiseksi. Vaikka tehtävät olivat enimmäkseen sidottuja oppilaiden arkeen, jäi konkreettisiin ympäristötekoihin ohjaavien tehtävien määrä vähäiseksi. Tuloksista voidaan päätellä, että vaikka oppikirjojen tehtävät käsittelevät ekologista kestävää kehitystä monipuolisesti, tehtävien rakenne ei riittävästi tue oppilaiden kykyä siirtyä teoreettisista pohdinnoista konkreettisiin ympäristötekoihin. Tämä korostaa jatkotutkimuksen ja oppimateriaalien kehittämisen merkitystä kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste