Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä psykologisten voimavarojen merkityksestä työelämässä
Ylönen, Ella (2025-04-30)
Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä psykologisten voimavarojen merkityksestä työelämässä
Ylönen, Ella
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235087
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235087
Tiivistelmä
Opettajien uupuminen ja opettajapula ovat olleet toistuvia aiheita mediassa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa viime vuosina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voisivatko psykologiset voimavarat edistää luokanopettajien työhyvinvointia. Tutkimuksessa psykologisilla voimavaroilla viitattiin tekijöihin, jotka helpottavat kuormittavista tai stressaavista tilanteista selviämistä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten luokanopettajaopiskelijat käyttävät psykologisia voimavaroja ja miten he näkevät niiden merkityksen tulevassa ammatissaan. Tämän lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten luokanopettajaopiskelijat suhtautuvat työelämään siirtymiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto analysoitiin kvalitatiivisella menetelmällä käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistosta muodostettiin yläluokkia ja tarkentavia alaluokkia tutkimuskysymysten aihealueiden perusteella.
Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijoilla on monipuolisesti psykologisia voimavaroja ja he hyödyntävät niitä elämän eri osa-alueilla. Luokanopettajaopiskelijat myös pitivät psykologisia voimavaroja jaksamista tukevina tekijöinä luokanopettajan työssä.
Luokanopettajaopiskelijoiden suhtautuminen työelämään siirtymiseen käsitti niin myönteisiä kuin kielteisempiäkin ajatuksia. Kaikki haastateltavat odottivat työelämää, mutta tiedostivat myös siihen iittyvät haasteet. Tämän myötä osa haastateltavista oli kokenut jännitystä tai ahdistusta pohtiessaan siirtymää opiskelijasta opettajaksi. Tutkimuksen tulokset tuovat esiin psykologisten voimavarojen keskeisen merkityksen luokanopettajien työhyvinvoinnissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajaopiskelijaa. Haastatteluaineisto analysoitiin kvalitatiivisella menetelmällä käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Aineistosta muodostettiin yläluokkia ja tarkentavia alaluokkia tutkimuskysymysten aihealueiden perusteella.
Tutkimustulokset osoittivat, että luokanopettajaopiskelijoilla on monipuolisesti psykologisia voimavaroja ja he hyödyntävät niitä elämän eri osa-alueilla. Luokanopettajaopiskelijat myös pitivät psykologisia voimavaroja jaksamista tukevina tekijöinä luokanopettajan työssä.
Luokanopettajaopiskelijoiden suhtautuminen työelämään siirtymiseen käsitti niin myönteisiä kuin kielteisempiäkin ajatuksia. Kaikki haastateltavat odottivat työelämää, mutta tiedostivat myös siihen iittyvät haasteet. Tämän myötä osa haastateltavista oli kokenut jännitystä tai ahdistusta pohtiessaan siirtymää opiskelijasta opettajaksi. Tutkimuksen tulokset tuovat esiin psykologisten voimavarojen keskeisen merkityksen luokanopettajien työhyvinvoinnissa.