Miten luokanopettajaopiskelijoiden liikuntatottumukset ja niihin vaikuttavat taustatekijät ovat muuttuneet koulupolun aikana? : Selvitys luokanopettajaopiskelijoiden koulumatkakäyttäytymisen, liikunta-asenteiden sekä liikuntaa estävien ja tukevien tekijöiden muuttumisesta
Hyytiäinen, Oskari; Rautio, Severi (2025-04-30)
Miten luokanopettajaopiskelijoiden liikuntatottumukset ja niihin vaikuttavat taustatekijät ovat muuttuneet koulupolun aikana? : Selvitys luokanopettajaopiskelijoiden koulumatkakäyttäytymisen, liikunta-asenteiden sekä liikuntaa estävien ja tukevien tekijöiden muuttumisesta
Hyytiäinen, Oskari
Rautio, Severi
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235163
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235163
Tiivistelmä
Lasten parissa työskentelevän on vaikea välttyä tämänhetkisiltä tilastotiedoilta lasten liikunnan vähenemisestä. Tästä kertovat esimerkiksi LIITU-tutkimus ja Move! -mittaukset. Tässä tutkimuksessa tutkimuksen kohteena olivat mahdolliset muutokset luokanopettajaopiskelijoiden liikuntatottumuksissa ja niihin vaikuttavissa tekijöissä heidän koulupolkunsa aikana. Tutkimuksen kohteena olivat koulumatkojen kulkutavat, suhtautuminen koululiikuntaan ja vapaa-ajan liikkumiseen sekä liikkumista tukevat ja estävät tekijät.
Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kysymysten vastausvaihtoehdot olivat suljettuja ja tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselyyn vastasi 93 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja Excelillä.
Tulokset myötäilivät aiempia tutkimustuloksia jokaisen tutkimusongelman kohdalla. Koulumatkoissa aktiivisten kulkutapojen käyttö oli korkeimmillaan alakoulun aikana ja niiden käyttö laski toiselle asteelle saakka, jonka jälkeen tultaessa yliopistoon aktiivisten kulkutapojen käyttö taas lisääntyi. Liikuntaan ja liikkumiseen suhtautuminen oli melko pysyvää koko koulupolun läpi. Liikuntaa yksittäisenä tekijänä eniten tuki uuden oppiminen ja onnistumisen elämykset, kun taas liikuntaa eniten estävä yksittäinen tekijä oli liikunnan kustannukset.
Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kysymysten vastausvaihtoehdot olivat suljettuja ja tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselyyn vastasi 93 luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla ja Excelillä.
Tulokset myötäilivät aiempia tutkimustuloksia jokaisen tutkimusongelman kohdalla. Koulumatkoissa aktiivisten kulkutapojen käyttö oli korkeimmillaan alakoulun aikana ja niiden käyttö laski toiselle asteelle saakka, jonka jälkeen tultaessa yliopistoon aktiivisten kulkutapojen käyttö taas lisääntyi. Liikuntaan ja liikkumiseen suhtautuminen oli melko pysyvää koko koulupolun läpi. Liikuntaa yksittäisenä tekijänä eniten tuki uuden oppiminen ja onnistumisen elämykset, kun taas liikuntaa eniten estävä yksittäinen tekijä oli liikunnan kustannukset.