Käsityöopettajien työn kuormittavuustekijät opetustuntien ulkopuolella
Pulliainen, Aleksandra (2025-04-30)
Käsityöopettajien työn kuormittavuustekijät opetustuntien ulkopuolella
Pulliainen, Aleksandra
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235177
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235177
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin käsityön aineenopettajien työn kuormittavuustekijöitä opetustuntien ulkopuolella. Selvitettiin myös sitä, mitkä kuormittavat tekijät nousevat eniten ja mitkä vähiten. Tähän liittyen selvitettiin myös se, löytyykö poikkeavuuksia kuormittavista tekijöistä eri koulujen välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta käsityön aineenopettajaa. Tutkimukseen osallistui sekä alakoulun että yläkoulun käsityönopettajia. Lisäksi tässä tutkimuksessa käytettiin aiempaa tutkimusta tukemaan tutkimustuloksia. Aiempaa tutkimusta on vähän etenkin käsityönopettajiin liittyen, minkä takia aihe on tärkeä.
Tutkimuksessa aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset litteroitiin ja anonyymisoitiin, jotta tuloksista ei pysty tunnistamaan haastateltavia henkilöitä. Tulokset luokiteltiin haastattelukysymysten mukaan ja niistä pelkistämällä muodostettiin ala ja yläluokkia. Tuloksista saatiin muodostettua myös havainnollistavia taulukoita, joiden avulla kerrotaan tuloksista.
Tutkimustulosten perusteella kuormittavia tekijöitä on hyvin paljon erilaisia. Tutkimustuloksista pystyy huomaamaan, mitkä tekijät kuormittavat käsityön opettajaa eniten ja mitkä taas vähiten. Tutkimustuloksista löytyy aiempien tutkimusten perusteella yhtenevyyksiä, mutta myös aiemmissa tutkimuksissa mainitaan sellaisia asioita, joita tässä tutkimuksessa ei tullut ilmi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta käsityön aineenopettajaa. Tutkimukseen osallistui sekä alakoulun että yläkoulun käsityönopettajia. Lisäksi tässä tutkimuksessa käytettiin aiempaa tutkimusta tukemaan tutkimustuloksia. Aiempaa tutkimusta on vähän etenkin käsityönopettajiin liittyen, minkä takia aihe on tärkeä.
Tutkimuksessa aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset litteroitiin ja anonyymisoitiin, jotta tuloksista ei pysty tunnistamaan haastateltavia henkilöitä. Tulokset luokiteltiin haastattelukysymysten mukaan ja niistä pelkistämällä muodostettiin ala ja yläluokkia. Tuloksista saatiin muodostettua myös havainnollistavia taulukoita, joiden avulla kerrotaan tuloksista.
Tutkimustulosten perusteella kuormittavia tekijöitä on hyvin paljon erilaisia. Tutkimustuloksista pystyy huomaamaan, mitkä tekijät kuormittavat käsityön opettajaa eniten ja mitkä taas vähiten. Tutkimustuloksista löytyy aiempien tutkimusten perusteella yhtenevyyksiä, mutta myös aiemmissa tutkimuksissa mainitaan sellaisia asioita, joita tässä tutkimuksessa ei tullut ilmi.