Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Haastattelututkimus käsityötä opettavien opettajien kokemuksista näkövammaisten oppilaiden arvioimisesta

Salminen, Santtu; Takku, Mika (2025-04-30)

Haastattelututkimus käsityötä opettavien opettajien kokemuksista näkövammaisten oppilaiden arvioimisesta

Salminen, Santtu
Takku, Mika
(30.04.2025)
Katso/Avaa
Salminen_Santtu_Takku_Mika_opinn%C3%A4yte.pdf (327.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235204
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää käsityötä opettavien opettajien kokemuksia näkövammaisten oppilaiden arvioinnista. Erityisesti tarkastellaan arvioinnin oikeudenmukaisuutta, käytännön toteutusta ja siihen liittyviä haasteita. Arvioinnilla on keskeinen rooli oppilaan oppimisen tukemisessa, mutta perinteiset arviointimenetelmät eivät aina sovellu sellaisenaan oppilaille, joilla on näkövamma.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin kuudelta opettajalta, joilla oli kokemusta näkövammaisen oppilaan opettamisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että arvioinnin yhdenvertaisuuden toteuttaminen vaatii opettajalta erityistä joustavuutta ja kykyä mukauttaa arviointikriteerejä oppilaan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Käsityön arviointi ei voi perustua pelkästään lopputuloksen visuaalisiin kriteereihin, vaan sen tulee myös keskittyä edistymiseen ja muihin kokonaisen käsityön prosessin vaiheisiin. Lisäksi arviointityössä korostui oppilaan ympärillä olevien henkilöiden, kuten huoltajien, ohjaajien ja kollegoiden, aktiivinen osallistuminen, joka nousi keskeiseksi tekijäksi arvioinnin tukena.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1356]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste