Fyysisen oppimisympäristön vaikutus lasten tarkkaavaisuuteen varhaiskasvatuksessa
Markomäki, Anna; Reinikainen, Anni (2025-05-02)
Fyysisen oppimisympäristön vaikutus lasten tarkkaavaisuuteen varhaiskasvatuksessa
Markomäki, Anna
Reinikainen, Anni
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235599
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050235599
Tiivistelmä
Tutkimuksemme käsittelee fyysisen oppimisympäristön vaikutusta lasten tarkkaavaisuuteen varhaiskasvatuksessa. Lähdimme etsimään tietoa sillä oletuksella, että fyysisellä oppimisympäristöllä on merkittävä vaikutus lasten tarkkaavaisuuteen ja kykyyn ylläpitää sitä. Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista kerättyjen tietojen avulla koota yhteen fyysisen oppimisympäristön elementtien merkitystä varhaiskasvatuksen oppimisympäristönä. Aineistona käytimme luotettavaa kirjallisuutta sekä vertaisarvioituja tutkimuksia. Aiemmat tutkimukset osoittivat fyysisellä ympäristöllä olevan vaikutusta lasten kykyyn ylläpitää tarkkaavaisuuttaan annetussa tehtävässä. Suuri määrä ärsykkeitä altisti lapsia kiinnittämään huomiota ympäristön asioihin tai tapahtumiin, kun taas rauhallisessa luonnonympäristössä tarkkaavaisuuden suuntaaminen annettuun tehtävään oli helpompaa. Rajasimme kirjallisuuskatsauksemme fyysiseen oppimisympäristöön, eikä tuloksissa otettu huomioon muita tarkkaavaisuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten vuorovaikutusta, struktuuria, resursseja ja tilojen riittävyyttä suhteessa lapsimäärään. Johtopäätöksemme on, että varhaiskasvatuksen fyysistä oppimisympäristöä tulee tarkastella kriittisesti ja tarvittaessa muokata sitä lapsiryhmälle sopivammaksi. Näin helpotetaan lasten tarkkaavaisuuden suuntaamista oikeisiin asioihin unohtamatta muita tarkkaavaisuuteen vaikuttavia tekijöitä, jotka tässä tutkimuksessa jätettiin käsittelemättä.