”Täällä on jotain sellaista, mitä ei haluta kohdata” : Opettajien näkemyksiä oppilaiden luvattomien koulupoissaolojen syistä ja tapoja ehkäistä ja puuttua poissaoloihin
Luotonen, Jussi (2025-05-05)
”Täällä on jotain sellaista, mitä ei haluta kohdata” : Opettajien näkemyksiä oppilaiden luvattomien koulupoissaolojen syistä ja tapoja ehkäistä ja puuttua poissaoloihin
Luotonen, Jussi
(05.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536811
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025050536811
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää opettajien käsityksiä luvattomien koulupoissaolojen syistä sekä opettajien ja koulujen toimintamalleja luvattomiin koulupoissaoloihin puuttumiseksi ja niiden ennaltaehkäisemiseksi. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena ja tulokset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Opettajat tunnistivat poissaolojen taustalla olevan monia tekijöitä, joista keskeisimpiä ovat mielenterveyden haasteet, kuten ahdistus ja masennus, sekä motivaation puute. Myös koulukiusaaminen ja haastavat kotiolot nousivat esiin merkittävinä vaikuttajina.
Vaikka opettajat tekevät aktiivisesti töitä poissaolojen ehkäisemiseksi muun muassa luokan ryhmäytymisen ja turvallisen ilmapiirin luomisen kautta, eivät kaikki ongelmat ole koulun ratkaistavissa yksin. Kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä moniammatillinen tuki nähtiin tärkeinä keinoina pinnaamiseen puuttumisessa. Myös seuraamukset poissaoloista, kuten tehtävien tekeminen tai jälki-istunto, voivat vähentää lintsaamista.
Opettajat puuttuvat luvattomiin poissaoloihin nopeasti, mutta koulukohtaisten mallien puute aiheuttaa epäyhtenäisyyttä opettajien toiminnassa. Tutkimus nostaakin esiin tarpeen kehittää yhteisiä toimintamalleja, jotta pinnaamiseen puuttuminen olisi yhdenmukaisempaa ja sitä kautta tehokkaampaa. Jatkotutkimusta voisi tehdä myös siitä, mistä pinnaaminen oppilaiden näkemyksen mukaan johtuu ja miten oppilaiden näkemykset korreloivat opettajien näkemysten kanssa.
Opettajat tunnistivat poissaolojen taustalla olevan monia tekijöitä, joista keskeisimpiä ovat mielenterveyden haasteet, kuten ahdistus ja masennus, sekä motivaation puute. Myös koulukiusaaminen ja haastavat kotiolot nousivat esiin merkittävinä vaikuttajina.
Vaikka opettajat tekevät aktiivisesti töitä poissaolojen ehkäisemiseksi muun muassa luokan ryhmäytymisen ja turvallisen ilmapiirin luomisen kautta, eivät kaikki ongelmat ole koulun ratkaistavissa yksin. Kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä moniammatillinen tuki nähtiin tärkeinä keinoina pinnaamiseen puuttumisessa. Myös seuraamukset poissaoloista, kuten tehtävien tekeminen tai jälki-istunto, voivat vähentää lintsaamista.
Opettajat puuttuvat luvattomiin poissaoloihin nopeasti, mutta koulukohtaisten mallien puute aiheuttaa epäyhtenäisyyttä opettajien toiminnassa. Tutkimus nostaakin esiin tarpeen kehittää yhteisiä toimintamalleja, jotta pinnaamiseen puuttuminen olisi yhdenmukaisempaa ja sitä kautta tehokkaampaa. Jatkotutkimusta voisi tehdä myös siitä, mistä pinnaaminen oppilaiden näkemyksen mukaan johtuu ja miten oppilaiden näkemykset korreloivat opettajien näkemysten kanssa.