Kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus ja läsnäolo ristiriitatilanteissa varhaiskasvatuksessa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Yli-Sipilä, Eveliina (2025-05-08)
Kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus ja läsnäolo ristiriitatilanteissa varhaiskasvatuksessa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Yli-Sipilä, Eveliina
(08.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240898
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051240898
Tiivistelmä
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksessa tehdyissä tutkimuksissa on havaittu kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuudesta ristiriitatilanteissa sekä kasvattajan läsnäolosta lasten välisissä ristiriitatilanteissa varhaiskasvatuksessa. Kirjallisuuskatsausta johdattelevat tutkimuskysymykset olivat: miten kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa esiintyvissä ristiriitatilanteissa sekä miten kasvattajan läsnäolo toteutuu lasten välisissä ristiriitatilanteissa?
Ristiriitatilanteet ovat tärkeitä kasvattajan ja lapsen väliselle suhteelle, ja niillä voi olla paljon positiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen. Ristiriitatilanteisiin vaikuttavat monet tekijät, joiden vuoksi vuorovaikutustilanne ristiriitatilanteessa voi olla kasvattajalle haastava. Eri tutkimuksissa kasvattajilta kerätyn tiedon perusteella voidaan todeta, että kasvattajat tietävät, miten ristiriitatilanteissa tulisi toimia ja käyttävät usein neuvottelua keinonaan ristiriitatilanteen ratkaisemiseksi, jolloin kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus toteutuu. Toisaalta useissa tutkimuksissa, joissa tieto oli kerätty havainnoimalla kasvattajan toimintaa ristiriitatilanteissa, jäi kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus usein toteutumatta. Näissä ristiriitatilanteissa lapsen näkemys sekä osallisuus jäi usein kasvattajalta huomioimatta ja kasvattaja ratkaisi ristiriitatilanteen itse. Kasvattajan läsnäolossa lasten ristiriitatilanteita koskien oli myös parannettavaa. Kasvattajalta saattoi jäädä huomattava määrä lasten välisiä ristiriitatilanteita eri syistä huomaamatta.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan kasvattajat voivat itsereflektion, interventioiden ja erilaisten pedagogisten menetelmien avulla kehittää omaa toimintaansa ristiriitatilanteissa. Kasvattajat toivovat lisäkoulutusta ja tukea ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi. Kasvattajat tietävät miten ristiriitatilanteessa tulisi toimia, mutta tästä huolimatta kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuudessa, läsnäolossa ja pedagogisissa toimintatavoissa on selvästi kehitettävää. Kasvattajan tulee toimia ristiriitatilanteissa niin, että lasten oikeudet, kuten lapsen oikeus ilmaista mielipiteensä, oikeus tehdä päätöksiä sekä oikeus koskemattomuuteen, huomioidaan ja lasten osallisuus toteutuu. Kasvattajan läsnäolo on yhteydessä kasvattajan vuorovaikutuksen laatuun ja ristiriitatilanteiden esiintymiseen. Kasvattajan läsnäolon toteutumiseen varhaiskasvatuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota.
Ristiriitatilanteet ovat tärkeitä kasvattajan ja lapsen väliselle suhteelle, ja niillä voi olla paljon positiivisia vaikutuksia lapsen kehitykseen. Ristiriitatilanteisiin vaikuttavat monet tekijät, joiden vuoksi vuorovaikutustilanne ristiriitatilanteessa voi olla kasvattajalle haastava. Eri tutkimuksissa kasvattajilta kerätyn tiedon perusteella voidaan todeta, että kasvattajat tietävät, miten ristiriitatilanteissa tulisi toimia ja käyttävät usein neuvottelua keinonaan ristiriitatilanteen ratkaisemiseksi, jolloin kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus toteutuu. Toisaalta useissa tutkimuksissa, joissa tieto oli kerätty havainnoimalla kasvattajan toimintaa ristiriitatilanteissa, jäi kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuus usein toteutumatta. Näissä ristiriitatilanteissa lapsen näkemys sekä osallisuus jäi usein kasvattajalta huomioimatta ja kasvattaja ratkaisi ristiriitatilanteen itse. Kasvattajan läsnäolossa lasten ristiriitatilanteita koskien oli myös parannettavaa. Kasvattajalta saattoi jäädä huomattava määrä lasten välisiä ristiriitatilanteita eri syistä huomaamatta.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan kasvattajat voivat itsereflektion, interventioiden ja erilaisten pedagogisten menetelmien avulla kehittää omaa toimintaansa ristiriitatilanteissa. Kasvattajat toivovat lisäkoulutusta ja tukea ristiriitatilanteiden ratkaisemiseksi. Kasvattajat tietävät miten ristiriitatilanteessa tulisi toimia, mutta tästä huolimatta kasvattajan vuorovaikutuksen vastavuoroisuudessa, läsnäolossa ja pedagogisissa toimintatavoissa on selvästi kehitettävää. Kasvattajan tulee toimia ristiriitatilanteissa niin, että lasten oikeudet, kuten lapsen oikeus ilmaista mielipiteensä, oikeus tehdä päätöksiä sekä oikeus koskemattomuuteen, huomioidaan ja lasten osallisuus toteutuu. Kasvattajan läsnäolo on yhteydessä kasvattajan vuorovaikutuksen laatuun ja ristiriitatilanteiden esiintymiseen. Kasvattajan läsnäolon toteutumiseen varhaiskasvatuksessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota.