Amerikkalaisen jalkapallon tarjoaman analytiikan vaikutus fanikokemukseen käyttötarkoitusteorian näkökulmasta
Rantanen, Jani (2025-05-08)
Amerikkalaisen jalkapallon tarjoaman analytiikan vaikutus fanikokemukseen käyttötarkoitusteorian näkökulmasta
Rantanen, Jani
(08.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051341962
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051341962
Tiivistelmä
Urheilussa data-analytiikka on noussut keskeiseksi fanikokemuksen kehittämisen ja liiketoiminnan välineeksi. Amerikkalaisen jalkapallon NFL-sarjassa faneille jaettavaa analytiikkaa tuotetaan Next Gen Stats -järjestelmän avulla. Pelaajien ja pallon liikkeet kerätään radiotaajuuslaitteiden avulla, minkä jälkeen data analysoidaan koneoppimismenetelmien avulla. Analytiikka esitetään faneille muun muassa visualisointien ja uusien tilastojen muodossa.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella, miten NFL:n tarjoama analytiikka vaikuttaa fanikokemukseen ja fanien sitoutumiseen. Tutkielman näkökulmaa ohjaa käyttötarkoitusteoria (engl. Uses and Gratifications Theory, UGT), joka keskittyy mediankäytön taustalla olevien motiivien ymmärtämiseen. Teoria tarjoaa viitekehyksen analysoida, millaisia tarpeita analytiikan hyödyntäminen täyttää fanien näkökulmasta.
Tarkastellun kirjallisuuden perusteella analytiikan jakaminen toimii NFL:lle keinona vahvistaa fanien sitoutumista ja rikastaa fanikokemusta. Analytiikka palvelee erityisesti intohimoisia faneja, jotka hyödyntävät syvällistä dataa esimerkiksi pelitilanteiden tarkastelussa, fantasiapelaamisessa ja vedonlyönnissä. NFL:n tarjoama analytiikka voidaan nähdä osana sen liiketoimintastrategiaa, jossa pyritään tarjoamaan yleisölle yksilöllisiä ja osallistavia sisältöjä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja perustuu aiemman tutkimuskirjallisuuden tarkasteluun. Empiirisen aineiston puuttuessa havaintojen yleistettävyys on rajallista. Jatkossa empiirinen tutkimus voisi syventää ymmärrystä siitä, miten fanit käytännössä hyödyntävät NFL:n tarjoamaa analytiikkaa ja millainen rooli sillä on fanien sitoutumisessa.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella, miten NFL:n tarjoama analytiikka vaikuttaa fanikokemukseen ja fanien sitoutumiseen. Tutkielman näkökulmaa ohjaa käyttötarkoitusteoria (engl. Uses and Gratifications Theory, UGT), joka keskittyy mediankäytön taustalla olevien motiivien ymmärtämiseen. Teoria tarjoaa viitekehyksen analysoida, millaisia tarpeita analytiikan hyödyntäminen täyttää fanien näkökulmasta.
Tarkastellun kirjallisuuden perusteella analytiikan jakaminen toimii NFL:lle keinona vahvistaa fanien sitoutumista ja rikastaa fanikokemusta. Analytiikka palvelee erityisesti intohimoisia faneja, jotka hyödyntävät syvällistä dataa esimerkiksi pelitilanteiden tarkastelussa, fantasiapelaamisessa ja vedonlyönnissä. NFL:n tarjoama analytiikka voidaan nähdä osana sen liiketoimintastrategiaa, jossa pyritään tarjoamaan yleisölle yksilöllisiä ja osallistavia sisältöjä.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja perustuu aiemman tutkimuskirjallisuuden tarkasteluun. Empiirisen aineiston puuttuessa havaintojen yleistettävyys on rajallista. Jatkossa empiirinen tutkimus voisi syventää ymmärrystä siitä, miten fanit käytännössä hyödyntävät NFL:n tarjoamaa analytiikkaa ja millainen rooli sillä on fanien sitoutumisessa.