Opettaja konfliktin keskellä : Opettajien käyttämät ratkaisustrategiat konfliktitilanteissa
Kimpimäki, Aija-Emilia; Kartio, Alma-Aurora (2025-05-10)
Opettaja konfliktin keskellä : Opettajien käyttämät ratkaisustrategiat konfliktitilanteissa
Kimpimäki, Aija-Emilia
Kartio, Alma-Aurora
(10.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342122
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342122
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulun opettajien käytössä olevia ratkaisustrategioita konfliktitilanteiden ratkaisemiseksi, sekä minkälaiset konfliktit koetaan vaikeimmiksi ratkaista. Erityisesti pyrittiin tunnistamaan konkreettisia toimintatapoja, joiden avulla opettajat hallitsevat ja selvittävät konflikteja koulussa. Tutkimusta motivoi halu ymmärtää, löytyykö opettajien käyttämistä strategioista keskinäisiä yhtäläisyyksiä tai toistuvia toimintamalleja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyymina Webropol -kyselynä, johon vastasi 17 opettajaa ympäri Suomea. Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajilla on käytössä monipuolinen valikoima konfliktin ratkaisustrategioita. Opettajien käyttämissä strategioissa korostui keskustelu, avoin vuorovaikutus sekä tunnekasvatus. Tutkimuksen tulosten perusteella konfliktin ratkaisemista vaikeuttivat huoltajien asenne, useat osapuolet, oppilaan empatiakyvyn puute sekä vapaa-ajalla tapahtuneet tilanteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyymina Webropol -kyselynä, johon vastasi 17 opettajaa ympäri Suomea. Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajilla on käytössä monipuolinen valikoima konfliktin ratkaisustrategioita. Opettajien käyttämissä strategioissa korostui keskustelu, avoin vuorovaikutus sekä tunnekasvatus. Tutkimuksen tulosten perusteella konfliktin ratkaisemista vaikeuttivat huoltajien asenne, useat osapuolet, oppilaan empatiakyvyn puute sekä vapaa-ajalla tapahtuneet tilanteet.