Tilintarkastajan tarjoamien oheispalveluiden vaikutus tilintarkastuksen laatuun
Vehmas, Olli-Ilari (2025-05-12)
Tilintarkastajan tarjoamien oheispalveluiden vaikutus tilintarkastuksen laatuun
Vehmas, Olli-Ilari
(12.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342310
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342310
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee, miten tilintarkastajan tarjoamat oheispalvelut vaikuttavat tilintarkastuksen laatuun. Tutkielmassa analysoidaan erityisesti, voivatko oheispalvelut heikentää tilintarkastajan riippumattomuutta ja toisaalta, voivatko ne parantaa tilintarkastuksen laatua laajentamalla tilintarkastajan tietopohjaa niin kutsutun knowledge spillover -ilmiön kautta.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä tilintarkastajan rooli yritysvastuussa ja taloudellisessa raportoinnissa korostuu jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tutkimuksen taustalla on myös keskustelu tilintarkastajien roolin laajenemisesta. Esimerkiksi EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) lisää tilintarkastajan vastuuta myös ei-taloudellisen raportoinnin varmennuksessa. Lisäksi aiheen ajankohtaisuutta korostaa keskustelu tilintarkastajien riippumattomuuteen ja oheispalveluiden rajoituksiin liittyvästä sääntelystä.
Tutkimusaineisto koostuu aiemmasta kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta, jota analysoidaan vertailevasti kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aiempien tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Tulokset osoittavat, että oheispalveluiden vaikutus tilintarkastuksen laatuun ei ole yksiselitteinen. Tietyissä olosuhteissa oheispalvelut voivat parantaa laatua esimerkiksi lisäämällä tilintarkastajan asiakasymmärrystä. Toisaalta oheispalveluista maksettavat palkkiot ja syventynyt yhteistyö asiakkaan kanssa voivat heikentää riippumattomuutta.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella esitetään hypoteesi, jonka mukaan oheispalveluiden vaikutuksia tilintarkastuksen laatuun voidaan kuvata käännetyllä U-käyrällä. Hypoteesin mukaan oheispalveluiden tarjoamisen myötä tilintarkastuksen laatu paranee tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen riippumattomuutta heikentävät tekijät kääntävät vaikutuksen päinvastaiseksi. Tutkielmassa korostetaan, että tilintarkastuksen laatua arvioidessa edellytetään kuitenkin aina tapauskohtaista harkintaa.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä tilintarkastajan rooli yritysvastuussa ja taloudellisessa raportoinnissa korostuu jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tutkimuksen taustalla on myös keskustelu tilintarkastajien roolin laajenemisesta. Esimerkiksi EU:n kestävyysraportointidirektiivi (CSRD) lisää tilintarkastajan vastuuta myös ei-taloudellisen raportoinnin varmennuksessa. Lisäksi aiheen ajankohtaisuutta korostaa keskustelu tilintarkastajien riippumattomuuteen ja oheispalveluiden rajoituksiin liittyvästä sääntelystä.
Tutkimusaineisto koostuu aiemmasta kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta, jota analysoidaan vertailevasti kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aiempien tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Tulokset osoittavat, että oheispalveluiden vaikutus tilintarkastuksen laatuun ei ole yksiselitteinen. Tietyissä olosuhteissa oheispalvelut voivat parantaa laatua esimerkiksi lisäämällä tilintarkastajan asiakasymmärrystä. Toisaalta oheispalveluista maksettavat palkkiot ja syventynyt yhteistyö asiakkaan kanssa voivat heikentää riippumattomuutta.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella esitetään hypoteesi, jonka mukaan oheispalveluiden vaikutuksia tilintarkastuksen laatuun voidaan kuvata käännetyllä U-käyrällä. Hypoteesin mukaan oheispalveluiden tarjoamisen myötä tilintarkastuksen laatu paranee tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen riippumattomuutta heikentävät tekijät kääntävät vaikutuksen päinvastaiseksi. Tutkielmassa korostetaan, että tilintarkastuksen laatua arvioidessa edellytetään kuitenkin aina tapauskohtaista harkintaa.