Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulupsykologien näkemys yhteistyöstä opettajien kanssa : Yhteistyöhön liittyvät haasteet, sekä toimiva yhteistyö

Jaaksi, Eveliina (2025-05-10)

Koulupsykologien näkemys yhteistyöstä opettajien kanssa : Yhteistyöhön liittyvät haasteet, sekä toimiva yhteistyö

Jaaksi, Eveliina
(10.05.2025)
Katso/Avaa
Jaaksi_Eveliina_opinnayte.pdf (497.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342098
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulupsykologien näkemyksiä yhteistyöstä opettajien kanssa. Tutkimuksen tavoite oli tuoda ilmi kehityskohteita ja ideoita yhteistyön parantamiselle ja pohtia yhteistyöhön liittyvien haasteiden ilmenemistä. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Haastatteluihin osallistui seitsemän koulupsykologia eri puolilta Suomea. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysikeinoin ja jaettiin teemoihin havainnollistamaan tuloksia selkeämmin.

Koulupsykologin ja luokanopettajan moniammatillinen yhteistyö on nähty aiemman tutkimuksen mukaan merkityksellisenä ja tärkeänä koulun ja sen oppilaiden hyvinvoinnin näkökulmasta. Tästä riippumatta yhteistyö on haastavaa, eikä se toteudu oppilas- ja opiskelijahuoltolain määräämässä muodossa ja määrässä. Toimiva yhteistyö on päivittäistä, sujuvaa, luottamuksellista ja tavoitteellista.

Tuloksien myötä nousi kolme teemaa: yhteistyö, yhteistyön haasteet, sekä toimiva yhteistyö. Koulupsykologin ja luokanopettajan yhteistyötä tarkasteltiin syvemmin teemojen alakappaleiden avulla. Yhteistyön alakappaleiksi nousi yhteistyön tiheys, keinot, sekä yhteistyön ja kommunikaation ajankohta. Yhteistyön haasteiden alakappaleiksi muodostuivat kommunikaatio ja sen puute, aikatauluhaasteet, sekä erimielisyydet, luottamus- ja kunnioitusongelmat. Toimivan yhteistyön alakappaleiksi muodostuivat jatkuva kommunikaatio, molemminpuolinen kunnioitus ja kasvun mentaliteetti, sekä yhteydenotto pienellä kynnyksellä.

Tutkimuksen tulokset osoittavat koulupsykologien ja luokanopettajien yhteistyön olevan tärkeää. Koulupsykologit tavoittelivat ja toivoivat yhä enemmän yhteistyötä luokanopettajien kanssa. Tutkimustulokset tukivat aiempia tukimukimuksia ja korostivat tarvetta lisätutkimukelle, sekä opettajien lisäkoulutukselle.
 
School psychologists' perspective on collaboration with teachers was the interest in this thesis. The objective of this thesis was to point out possible areas of development and ideas for better collaboration and to contemplate areas of challenges in collaboration. Data collection was preformed following qualitative research quidelines as a semi-structured interview study. Seven school phycologists from around Finland participated in the interviews. Interview answered were then analysed using content analysis methods in which themes were used to more clearly describe the data.

School psychologist and teacher multidisciplinary collaboration was seen as important and fundamental to school and student welfare according to earlier studies. Regardless, collaboration was seen as difficult and challenging, which left schools unable to fulfil Oppilas-ja opiskelijahuoltolain mandates. Effective collaboration was seen as daily, smooth, confidential and goal-oriented.

The results of the study showed three themes: collaboration, challenges in collaboration and effective collaboration. School psychologist and teacher collaboration was deeper analysed using sub-themes under each main theme. Collaboration sub-themes were frequency, methods and communication timing. Challenges in collaboration sub-themes were communication and the lack of there of, scheduling challenges as well as dissagreement, trust and respect issues. Effective collaboration sub-themes were continuous communication, mutual respect and continues communication and contact.

This thesis showed that school psychologist and teacher collaboration was important. School psychologists aspired and hoped for more effective collaboration with teachers. This thesis supported earlier studies and emphasised the need for further research and collaboration schooling for teachers.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1366]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste