Luokanopettajien käsityksiä liikunnan vaikutuksesta oppimiseen : Miten liikunta nähdään osana oppimista
Kotomäki, Heini (2025-05-10)
Luokanopettajien käsityksiä liikunnan vaikutuksesta oppimiseen : Miten liikunta nähdään osana oppimista
Kotomäki, Heini
(10.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342148
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051342148
Tiivistelmä
Liikunnalla on huomattu olevan vaikutuksia oppimistuloksiin. Kaikki koulupäivän aikainen liikunta on yhteydessä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitin, millaisia käsityksiä peruskoulun luokanopettajilla on liikunnan vaikutuksesta oppimistuloksiin. Liikuntaa voi käyttää opetuksessa monin tavoin ja halusin selvittää, kuinka paljon hyötyä liikunnasta on paremman oppimisen saavuttamiseksi ja millaisia lähtökohtia se tarjoaa koulupäivinä. Haastatteluissa tuli esille erilaisia asioita liikunnan vaikutuksesta oppimiseen, joita tässä tekstissä käsitellään. Vaikutukset olivat niin positiivisia, neutraaleja kuin joissain tapauksissa myös negatiivisia. Muutamiin oppiaineisiin näytti olevan eniten vaikutusta. Oppitunteihin integroitu sekä muualla koulupäivän aikana tapahtuva liikunta monipuolisti koulujen arkea. Liikunnan tuomien hyötyjen takana vaikuttavat myös biologiset tekijät. Fyysinen aktiivisuus kulkee tärkeänä käsitteenä aiheen mukana.
Tutkimusongelmaksi muodostui liikunnan vaikutus oppimiseen. Tutkimuskysymys vastaa tutkimusongelmaan, eli millaisia käsityksiä luokanopettajilla on liikunnan vaikutuksesta oppimiseen. Käytin aineistonkeruumenetelmänä haastattelua ja analysoin tulokset luotettavin sekä eettisin perustein. Tuloksissa näkyivät kannustus, koulupäivän aikainen liikunta ja sen vaikutukset, haasteet liikunnan käyttämisessä sekä liikunnan lisääminen tulevaisuudessa. Tulokset korreloivat jonkin verran aiempaa tutkimusta ja tulosten perusteella pystyttiin tekemään päätelmiä liikunnan kehityksestä ja sen käyttämisestä oppimisen tukena.
Tutkimusongelmaksi muodostui liikunnan vaikutus oppimiseen. Tutkimuskysymys vastaa tutkimusongelmaan, eli millaisia käsityksiä luokanopettajilla on liikunnan vaikutuksesta oppimiseen. Käytin aineistonkeruumenetelmänä haastattelua ja analysoin tulokset luotettavin sekä eettisin perustein. Tuloksissa näkyivät kannustus, koulupäivän aikainen liikunta ja sen vaikutukset, haasteet liikunnan käyttämisessä sekä liikunnan lisääminen tulevaisuudessa. Tulokset korreloivat jonkin verran aiempaa tutkimusta ja tulosten perusteella pystyttiin tekemään päätelmiä liikunnan kehityksestä ja sen käyttämisestä oppimisen tukena.