Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Roolileikin tukemat taidot alle 3-vuotiaiden lasten kehityksessä : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus roolileikin avulla kehittyvistä taidoista

Rapatti, Jenna (2025-05-13)

Roolileikin tukemat taidot alle 3-vuotiaiden lasten kehityksessä : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus roolileikin avulla kehittyvistä taidoista

Rapatti, Jenna
(13.05.2025)
Katso/Avaa
Rapatti_Jenna_opinnayte.pdf (228.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545470
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena on roolileikin hyödyt alle 3-vuotiaiden kehityksessä. Roolileikki on pedagogisesti jaoteltu luovaksi leikiksi ja on osa jokaisen päiväkodin arkea. Roolileikki tarjoaa tilaa lapsen mielikuvitukselle ja omien yksilöllisten kokemusten käsittelylle. Tutkielman tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuva roolileikin hyödyistä alle 3-vuotiaiden lasten kehitykselle ja samalla selvittää, miten luodaan turvallinen roolileikkiympäristö varhaiskasvatukseen.

Tämä kandidaatintutkielma on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielma perustuu aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin ja tieteellisiin julkaisuihin. Tutkielman aineisto koostuu monipuolisesti suomalaisista sekä ulkomaisista julkaisuista, jotka käsittelevät alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa ja roolileikkiä. Tutkielman teoreettiskäsitteelliseen viitekehykseen kuuluvat varhaiskasvatuksen, roolileikin ja alle 3-vuotiaiden pedagogiikan käsitteet.

Kandidaatintutkielman tulosten mukaan roolileikillä on suuri merkitys alle 3-vuotiaiden lasten kehityksessä ja se kehittää esimerkiksi mielikuvitusta, oman toiminnan suunnittelua ja hallintaa sekä tärkeitä vuorovaikutustaitoja. Varhaiskasvatushenkilöstön rooli on myös merkittävä, sillä heidän tulee huolehtia leikkiympäristöjen rikastuttamisesta ja kehittämisestä lasten kiinnostuksen kohteiden ja mielipiteiden mukaisesti. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että varhaiskasvatushenkilöstön sensitiivisyys päiväkodin arjessa on tärkeää, sillä se mahdollistaa lapsille vuorovaikutustilanteita ja antaa tilaa lasten leikkialoitteille.

Tutkielman tulosten perusteella roolileikki luo pohjaa lasten kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Turvallinen roolileikkiympäristö on merkittävässä osassa tärkeiden taitojen harjoittelussa ja turvallisen leikkiympäristön luomiseksi tulee huomioida leikkivälineet, leikkirauha sekä pedagogisesti ja taitotasojen mukaisesti muodostetut pienemmät leikkiryhmät. Tulosten mukaan leikin ja vuorovaikutuksen laatu on suoraan yhteydessä varhaiskasvatuksessa toteutettavan pedagogisen toiminnan laatuun.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste