Lasten tunteiden säätely varhaiskasvatuksen liikuntatilanteissa
Vuorio, Viivi; Wilenius, Ida (2025-05-13)
Lasten tunteiden säätely varhaiskasvatuksen liikuntatilanteissa
Vuorio, Viivi
Wilenius, Ida
(13.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545010
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051545010
Tiivistelmä
Tunteiden säätelytaidot ovat tärkeä osa lapsen kehitystä ja merkityksellinen aihe tutkittavaksi. Tämä tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aiheena on lasten tunteiden säätely varhaiskasvatuksen liikuntatilanteissa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavoilla lapsi säätelee tunteitaan liikunnassa sekä millä tavoilla varhaiskasvatuksen työntekijät tukevat lasten tunteiden säätelyä liikuntatilanteiden aikana. Tunteiden säätelytaidot alkavat jo varhaislapsuudessa ja niitä harjoitellaan läpi elämän. Liikunta on yksi tärkeä keino tunteiden ilmaisun, ymmärtämisen ja käsittelyn harjoitteluun, jolloin tunteiden säätelytaidot ovat jatkuvassa kehityksessä.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja aineisto koostuu kahdesta varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista. Haastattelurunkoon kuului yhdeksän kysymystä lasten tunteiden säätelystä, johon haastateltavat saivat kertoa omia kokemuksiaan ja esimerkkejään. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto litteroitiin sanatarkasti, jonka jälkeen aineisto analysoitiin aineistopohjaisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi nousi esille kolme teemaa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen teemaksi nousi lasten omat keinot säädellä tunteitaan ja toiseen tutkimuskysymykseen muodostui kaksi teemaa, jotka olivat erilaiset tuen muodot ja toiminnan organisointi, joilla aikuinen tuki lasten tunteiden säätelyä. Keskeisimmäksi aiheeksi lasten tunteiden säätelytaidoissa nousi aikuisen tuki. Aikuisen läsnäolo ja tuki erityisesti tilanteissa, jossa lapsi kohtaa pettymyksen ja surun tunteita on tärkeää. Pidempi tutkimus aiheesta antaisi kattavampaa tietoa ja tarkempia tutkimustuloksia. Tutkimuksen laajentaminen yhteistyöhön vanhempien kanssa antaisi myös tutkimukselle laajempaa näkemystä.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja aineisto koostuu kahdesta varhaiskasvatuksen opettajan haastatteluista. Haastattelurunkoon kuului yhdeksän kysymystä lasten tunteiden säätelystä, johon haastateltavat saivat kertoa omia kokemuksiaan ja esimerkkejään. Haastattelut nauhoitettiin ja aineisto litteroitiin sanatarkasti, jonka jälkeen aineisto analysoitiin aineistopohjaisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi nousi esille kolme teemaa. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen teemaksi nousi lasten omat keinot säädellä tunteitaan ja toiseen tutkimuskysymykseen muodostui kaksi teemaa, jotka olivat erilaiset tuen muodot ja toiminnan organisointi, joilla aikuinen tuki lasten tunteiden säätelyä. Keskeisimmäksi aiheeksi lasten tunteiden säätelytaidoissa nousi aikuisen tuki. Aikuisen läsnäolo ja tuki erityisesti tilanteissa, jossa lapsi kohtaa pettymyksen ja surun tunteita on tärkeää. Pidempi tutkimus aiheesta antaisi kattavampaa tietoa ja tarkempia tutkimustuloksia. Tutkimuksen laajentaminen yhteistyöhön vanhempien kanssa antaisi myös tutkimukselle laajempaa näkemystä.