Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eri minäkuvien vaikutus suomenoppijan oppimismotivaatioon : Tutkimus kahden S2-ryhmän oppimismotivaatiosta kyselylomakkeen vastauksiin perustuen

Rautio, Iina (2025-05-15)

Eri minäkuvien vaikutus suomenoppijan oppimismotivaatioon : Tutkimus kahden S2-ryhmän oppimismotivaatiosta kyselylomakkeen vastauksiin perustuen

Rautio, Iina
(15.05.2025)
Katso/Avaa
Rautio_Iina_Kandidaatintutkielma.pdf (3.449Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947332
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kahden eri tasoisen, aikuisista koostuvan S2-oppijaryhmän vastauksia kyselylomakkeelle L2-minuuksien motivaatioteorian (The L2 motivational self system, Dörnyei 2005) näkökulmasta. Kiinnostuksen kohteena ovat ryhmien väliset erot motivaatiossa, ja motivaation osa-alueiden vaikutus yksilön toimintaan. Sähköisellä kyselylomakkeella kerätty aineisto käsitellään määrällisesti, kahden ryhmän vastaukset erotellen. Niitä tarkastellaan eri motivaation osa-alueisiin liittyvien väittämien kohdalla. Tarkasteltavat osa-alueet ovat motivoitunut toiminta, eli ne konkreettiset asiat, joita kielenoppija tekee päästäkseen tavoitteeseensa, sekä kielenoppijan itse muodostamat käsitykset itsestään tulevaisuudessa opittavan kielen käyttäjänä. Nämä käsitykset jaetaan L2-minuuksien motivaatioteoriassa ihannekieliminään (ideal L2 self) ja velvollisuuskieliminään (ought-to L2 self).
Tutkimuksen tulokset ovat osin odotetunlaiset. Molemmat itseoppaat esiintyvät motivoituneen toiminnan yhteydessä, eli niillä voidaan nähdä olevan edistävä vaikutus yksilön todellisiin, oppimista edistäviin toimiin. Toinen odotettu tulos on ihannekieliminän ilmentymä. Alkeisryhmän opiskelijoiden vastauksissa samaistutaan vahvasti ihannekieliminään, ja velvollisuuskieliminän edustus on heikko. Yllättävää on se, että jatkoryhmän vastauksissa ilmenee enemmän hajontaa, eikä vastaukset noudata yhtä selvää linjaa, kuin alkeisryhmällä. Tulokset antavat sijaa olettaa, että ihannekieliminä on suuressa roolissa varsinkin toisen tai vieraan kielen oppimisen alkutaipaleella, ja velvollisuuskieliminän vaikutus astuu esiin myöhemmin. Tällä voidaan ajatella olevan suurikin merkitys oppimiseen, sillä aiemmissa tutkimuksissa (Esim. Dörnyei - Chan 2013; Ivaska 2017) on huomattu ihannekieliminällä olleen edistävä vaikutus arvosanoihin opiskeltavan kielen osalta, kun taas velvollisuuskieliminän ei ole nähty vaikuttaneen arvosanoihin.
Jatkossa aihetta voi tutkia ottamalla velvollisuuskieliminän lähempään tarkasteluun. Olisi hyvä selvittää, mitkä tekijät saavat toisen tai vieraan kielen oppijan motivaation muuttamaan muotoaan opintojen edetessä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1576]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste