Alle 3-vuotiaiden lasten karkeamotoristen taitojen ja omaehtoisen liikkumisen tukeminen liikunnallisten oppimisympäristöjen avulla
Jokela, Liinu; Kiviniemi, Oona (2025-05-15)
Alle 3-vuotiaiden lasten karkeamotoristen taitojen ja omaehtoisen liikkumisen tukeminen liikunnallisten oppimisympäristöjen avulla
Jokela, Liinu
Kiviniemi, Oona
(15.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947886
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947886
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaiset liikunnalliset oppimisympäristöt tukevat alle 3-vuotiaiden lasten omaehtoista karkeamotorista harjoittelua. Sen lisäksi tutkittiin, millä tavalla opettaja hyödyntää liikunnallisia oppimisympäristöjä tukeakseen alle 3-vuotiaiden lasten omaehtoista monipuolista liikkumista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin neljää varhaiskasvatuksenopettajaa eri päiväkodeista. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat tukevat lasten omaehtoista liikkumista käyttämällä tiloja monipuolisesti hyödyksi. Opettajat hyödyntävät erilaisia välineitä, jotka innostavat lapsia liikkumiseen. Turvallisuus nousi myös tärkeäksi käsitteeksi, kun puhuttiin liikkumisen mahdollistamisesta eri ympäristöissä. Opettajat korostivat myös päiväkodin ulkopuolisten ympäristöjen, kuten metsän tärkeyttä omaehtoisen liikunnan toteutumisessa sekä karkeamotoriikan harjoittelussa.
Päiväkotiympäristön tulisi olla lapsia innostava ja täynnä mahdollisuuksia liikkumiselle. Ympäristö vaikuttaa siihen, miten lapsi haluaa käyttää sitä hyödyksi liikkumisessa. Aikuisten merkitys on suuri omaehtoisen liikunnan toteutumisessa ja siinä, miten he antavat lapsille mahdollisuuksia ja vapauksia toteuttaa liikuntaa arjen tilanteissa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat tukevat lasten omaehtoista liikkumista käyttämällä tiloja monipuolisesti hyödyksi. Opettajat hyödyntävät erilaisia välineitä, jotka innostavat lapsia liikkumiseen. Turvallisuus nousi myös tärkeäksi käsitteeksi, kun puhuttiin liikkumisen mahdollistamisesta eri ympäristöissä. Opettajat korostivat myös päiväkodin ulkopuolisten ympäristöjen, kuten metsän tärkeyttä omaehtoisen liikunnan toteutumisessa sekä karkeamotoriikan harjoittelussa.
Päiväkotiympäristön tulisi olla lapsia innostava ja täynnä mahdollisuuksia liikkumiselle. Ympäristö vaikuttaa siihen, miten lapsi haluaa käyttää sitä hyödyksi liikkumisessa. Aikuisten merkitys on suuri omaehtoisen liikunnan toteutumisessa ja siinä, miten he antavat lapsille mahdollisuuksia ja vapauksia toteuttaa liikuntaa arjen tilanteissa.