Metsässä oppiminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Hakoniemi, Mira (2025-05-16)
Metsässä oppiminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Hakoniemi, Mira
(16.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947725
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025051947725
Tiivistelmä
Kanditutkielmani käsittelee metsässä oppimista varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tapaustutkimuksen avulla olen tutustunut, miten yksittäisissä metsäeskari- ja varhaiskasvatusryhmissä toteutetaan opetusta. Tapaustutkimuksen tarkoituksena on tutkia perusteellisesti vain yhtä tai muutamaa ilmiötä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2025 alussa Länsi- ja Lounais-Suomesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty ryhmähaastattelemalla yksiköiden työntekijöitä. Haastatteluni toteutin yhteistyössä Siikri Arkimiehen ja Senja Laakson kanssa, jotka toteuttivat kanditutkimuksen aiheesta Luontoliikunnan merkitys lasten hyvinvoinnin kannalta. Nämä kaksi tapaustutkimusta käsittelevät samaa tutkimusaineistoa omista näkökulmistaan.
Tutkimuskysymykseni tässä tutkimuksessa on: “Miten varhaiskasvatusta/esiopetusta toteutetaan metsässä ja millaisia asioita tulee huomioida, kun varhaiskasvatusta ja esiopetusta toteutetaan metsässä?”
Tuloksissa tuli esille, että metsässä ja luonnossa toiminen lisää lasten omatoimisuutta. Työntekijöiden osalta metsässä työskentely vaatii joustavuutta ja luovuutta. Ryhmät olivat myös hyvin yhtenäisiä, koska lapset toimivat hyvin tiiviissä vuorovaikutuksessa metsässä. Metsässä toimimisen myönteisenä vaikutuksena oli myös matala melutaso.
Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2025 alussa Länsi- ja Lounais-Suomesta. Tutkimuksen aineisto on kerätty ryhmähaastattelemalla yksiköiden työntekijöitä. Haastatteluni toteutin yhteistyössä Siikri Arkimiehen ja Senja Laakson kanssa, jotka toteuttivat kanditutkimuksen aiheesta Luontoliikunnan merkitys lasten hyvinvoinnin kannalta. Nämä kaksi tapaustutkimusta käsittelevät samaa tutkimusaineistoa omista näkökulmistaan.
Tutkimuskysymykseni tässä tutkimuksessa on: “Miten varhaiskasvatusta/esiopetusta toteutetaan metsässä ja millaisia asioita tulee huomioida, kun varhaiskasvatusta ja esiopetusta toteutetaan metsässä?”
Tuloksissa tuli esille, että metsässä ja luonnossa toiminen lisää lasten omatoimisuutta. Työntekijöiden osalta metsässä työskentely vaatii joustavuutta ja luovuutta. Ryhmät olivat myös hyvin yhtenäisiä, koska lapset toimivat hyvin tiiviissä vuorovaikutuksessa metsässä. Metsässä toimimisen myönteisenä vaikutuksena oli myös matala melutaso.