Luokanopettajien asenteet ja haasteet liikunnan opettamista kohtaan alakoulussa : Näkökulmia luokanopettajilta, jotka eivät ole suorittaneet liikunnan perus- tai aineopintoja
Rautio, Siiri; Osa, Jenna (2025-05-19)
Luokanopettajien asenteet ja haasteet liikunnan opettamista kohtaan alakoulussa : Näkökulmia luokanopettajilta, jotka eivät ole suorittaneet liikunnan perus- tai aineopintoja
Rautio, Siiri
Osa, Jenna
(19.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149462
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149462
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa käsittelemme luokanopettajien asenteita ja haasteita liikunnan opetusta kohtaan alakoulussa. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia asenteita ja haasteita luokanopettajat kokevat liikunnan opetuksessa. Lisäksi tarkastelimme, miten nämä asenteet ja mahdolliset haasteet vaikuttavat liikuntatuntien toteutukseen alakoulussa. Erityisesti olimme kiinnostuneita siitä, miten opettajien oma liikuntatausta sekä henkilökohtainen kiinnostus liikuntaan heijastuvat heidän opetuskäytäntöihinsä ja kokemuksiinsa liikunnan opettamisesta.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisin menetelmin. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutimme puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, jotka sisälsivät myös teemahaastattelun piirteitä. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme sekä temaattisen että aineistonlähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajien omalla liikuntataustalla ja kiinnostuksella on selkeä yhteys siihen, miten mielekkäänä ja kiinnostavana he kokevat liikunnan opetuksen. Opettajat, joilla on vahva liikunnallinen tausta, kokevat liikunnan opettamisen mielekkäänä ja motivoivana. Sen sijaan opettaja, jolla ei ollut vahvaa liikunnallista taustaa tai ylipäätään kiinnostusta liikuntaa kohtaan, kuvasi opettamista usein epämiellyttäväksi ja paikoin myös haastavaksi. Keskeisiksi haasteiksi muodostuvat tasoerot oppilaiden välillä, eriyttäminen ja ryhmänhallinta. Tulosten perusteella opettajat tarvitsevat sekä lisäkoulutusta että myös parempia resursseja laadukkaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen.
Toteutimme tutkimuksemme laadullisin menetelmin. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutimme puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina, jotka sisälsivät myös teemahaastattelun piirteitä. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme sekä temaattisen että aineistonlähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että luokanopettajien omalla liikuntataustalla ja kiinnostuksella on selkeä yhteys siihen, miten mielekkäänä ja kiinnostavana he kokevat liikunnan opetuksen. Opettajat, joilla on vahva liikunnallinen tausta, kokevat liikunnan opettamisen mielekkäänä ja motivoivana. Sen sijaan opettaja, jolla ei ollut vahvaa liikunnallista taustaa tai ylipäätään kiinnostusta liikuntaa kohtaan, kuvasi opettamista usein epämiellyttäväksi ja paikoin myös haastavaksi. Keskeisiksi haasteiksi muodostuvat tasoerot oppilaiden välillä, eriyttäminen ja ryhmänhallinta. Tulosten perusteella opettajat tarvitsevat sekä lisäkoulutusta että myös parempia resursseja laadukkaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen.