Tunnetaitointerventioiden vaikutus tunteiden tunnistamiseen varhaislapsuudessa
Ylönen, Aino; Perho, Sofia (2025-05-20)
Tunnetaitointerventioiden vaikutus tunteiden tunnistamiseen varhaislapsuudessa
Ylönen, Aino
Perho, Sofia
(20.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150583
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150583
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, parantavatko tunnetaitojen parantamiseen tähtäävät interventiot tunneilmaisujen tunnistamista varhaislapsuudessa tyypillisesti kehittyvässä populaatiossa, ja mikä on vaikutuksen suuruus. Lisäksi tarkastelun kohteena oli tunneilmaisujen tunnistamisen arviointiin käytettävän menetelmän merkitys tulosten kannalta. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku suoritettiin kuudesta eri tietokannasta, jotka olivat APA PsycArticles, APA PsycINFO, CINAHL, Education Source Ultimate, ERIC ja MEDLINE. Sisään- ja poissulkukriteerien perusteella katsaukseen sisällytettiin lopulta 17 artikkelia, joista meta-analyyseihin soveltui 12.
Tulosten perusteella tunnetaitointerventiot näyttävät parantavan tunteiden tunnistamista varhaislapsuudessa. Meta-analyysin perusteella interventioiden efektikoko oli suuri (Cohenin d = 1.01). Tunteiden tunnistamista oli mitattu pääosin kahdenlaisilla testeillä, joista toisissa lasta pyydettiin nimeämään kasvojen ilme ja toisissa yhdistämään annettuja tunnesanoja- ja kuvia toisiinsa. Näihin viitataan tässä tutkimuksessa tunteiden nimeämisenä ja tunteiden yhteensovittamisena. Interventiovaikutus oli suurempi tunteiden nimeämiseen kuin yhteensovittamiseen. Tunteiden nimeämisen testejä tarkastelevan meta-analyysin efektikoko oli suuri (d = 1.24), kun taas tunteiden yhteensovittamisen testejä tarkastelevan meta-analyysin keskisuuri (d = 0.72).
Tunnetaitointerventioiden sisällyttäminen kasvatukseen ja opetussuunnitelmiin jo varhaislapsuudessa voisi tehostaa varhaista tunnetaitojen kehittymistä ja ennaltaehkäistä myöhempien sosioemotionaalisten ja käyttäytymisen ongelmien syntyä. Jatkossa interventioita on tarpeen tutkia vielä tarkemmin eri ikäisillä varhaislapsuuden aikana ja tarkastella testimenetelmien tarkoituksenmukaista käyttöä tunteiden tunnistamisen mittaamisessa.
Tulosten perusteella tunnetaitointerventiot näyttävät parantavan tunteiden tunnistamista varhaislapsuudessa. Meta-analyysin perusteella interventioiden efektikoko oli suuri (Cohenin d = 1.01). Tunteiden tunnistamista oli mitattu pääosin kahdenlaisilla testeillä, joista toisissa lasta pyydettiin nimeämään kasvojen ilme ja toisissa yhdistämään annettuja tunnesanoja- ja kuvia toisiinsa. Näihin viitataan tässä tutkimuksessa tunteiden nimeämisenä ja tunteiden yhteensovittamisena. Interventiovaikutus oli suurempi tunteiden nimeämiseen kuin yhteensovittamiseen. Tunteiden nimeämisen testejä tarkastelevan meta-analyysin efektikoko oli suuri (d = 1.24), kun taas tunteiden yhteensovittamisen testejä tarkastelevan meta-analyysin keskisuuri (d = 0.72).
Tunnetaitointerventioiden sisällyttäminen kasvatukseen ja opetussuunnitelmiin jo varhaislapsuudessa voisi tehostaa varhaista tunnetaitojen kehittymistä ja ennaltaehkäistä myöhempien sosioemotionaalisten ja käyttäytymisen ongelmien syntyä. Jatkossa interventioita on tarpeen tutkia vielä tarkemmin eri ikäisillä varhaislapsuuden aikana ja tarkastella testimenetelmien tarkoituksenmukaista käyttöä tunteiden tunnistamisen mittaamisessa.