Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käyttöliittymien suunnittelun vaikutus digitaaliseen markkinointiin

Hållfast, Kiia (2025-05-23)

Käyttöliittymien suunnittelun vaikutus digitaaliseen markkinointiin

Hållfast, Kiia
(23.05.2025)
Katso/Avaa
H%C3%A5llfast_Kiia_opinnayte.pdf (1.079Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257479
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut huomattavasti viime vuosikymmeninä teknologian kehityksen ja digitaalisten kanavien yleistymisen myötä. Samalla käyttöliittymistä on tullut keskeinen osa markkinointiviestintää. Yritysten verkkosivut, sovellukset ja muut digitaaliset alustat toimivat nykyään tärkeimpinä kosketuspisteinä asiakkaiden ja brändien välillä. Näiden käyttöliittymien suunnittelu voi vaikuttaa asiakaskokemusten muodostumiseen ja brändimielikuviin. Käyttöliittymien suunnitteluun liittyy monia keskeisiä tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa käyttäjän kokemukseen ja vuorovaikutukseen digitaalisella alustalla.

Käyttöliittymiä ja niiden roolia digitaalisessa markkinoinnissa voidaan tarkastella muun muassa käyttäjäkokemuksen, käytettävyyden, visuaalisen suunnittelun ja data-analytiikan näkökulmista. Keskeiseksi havainnoksi nousee, että estetiikalla ja toiminnallisuudella on merkittävä rooli käyttäjän sitoutumisessa ja siinä, kuinka tehokkaasti sivusto tukee markkinoinnin tavoitteita. Dataohjautuva lähestymistapa puolestaan mahdollistaa käytön mittaamisen, kehityskohteiden tunnistamisen ja jatkuvan optimoinnin.

Lisäksi käyttäjälähtöisyys on merkittävässä roolissa käyttöliittymäsuunnittelun ja markkinoinnin kirjallisuudessa. Useat tutkimukset korostavat käyttäjän tarpeiden ja odotusten huomioon ottamisen suunnittelun jokaisessa vaiheessa. Kun suunnittelu perustuu asiakkaan näkökulmaan, käyttöliittymät voidaan luoda sekä teknisesti toimiviksi että kohderyhmälle merkityksellisiksi kokonaisuuksiksi.

Tutkielman perusteella hyvin suunniteltu käyttöliittymä voi tukea markkinoinnin tavoitteita esimerkiksi ohjaamalla käyttäjää kohti toivottuja toimenpiteitä, kuten tuotteen ostamista, uutiskirjeen tilaamista tai yhteydenottolomakkeen täyttämistä. Esimerkiksi selkeä rakenne, visuaalisesti houkutteleva ilme ja intuitiivinen navigointi voivat parantaa käyttökokemusta sekä lisätä todennäköisyyttä, että käyttäjä pysyy sivustolla pidempään ja sitoutuu sisältöön. Näiden tavoitteiden toteutumista voidaan seurata digitaalisen markkinoinnin mittarien avulla. Yhdistämällä käyttöliittymäsuunnittelun periaatteita digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen yritykset voivat vahvistaa markkinointiviestinnän vaikuttavuutta, parantaa asiakaskokemusta ja tukea brändin rakentamista.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1762]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste