Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nanovaikuttajat yritysyhteistyökumppaneina

Puolitaival, Joel (2025-05-25)

Nanovaikuttajat yritysyhteistyökumppaneina

Puolitaival, Joel
(25.05.2025)
Katso/Avaa
Puolitaival_Joel_opinn%C3%A4yte.pdf (504.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257985
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on vakiinnuttanut asemansa keskeisenä osana digitaalista markkinointia, ja erityisesti pienempien vaikuttajien rooli on viime vuosina korostunut. Nanovaikuttajat muodostavat seuraajamäärältään pienimmän vaikuttajaryhmän, ja heidän vahvuutensa perustuvat yleisön korkeaan sitoutumiseen ja koettuun aitouteen ja samankaltaisuuteen. Vaikka nanovaikuttajiin liittyy useita liiketoiminnallisia mahdollisuuksia, heitä on toistaiseksi käsitelty akateemisessa tutkimuksessa varsin vähän. Tämä tutkielma pyrkii osaltaan paikkaamaan tätä tutkimusaukkoa kokoamalla ja jäsentämällä yhteen olemassa olevaa tietoa nanovaikuttajista.
Tutkielman tavoitteena oli tutkia, kuinka yritykset voivat hyödyntää nanovaikuttajia osana vaikuttajamarkkinointiaan. Tutkielmassa vastattiin myös seuraaviin alatutkimuskysymyksiin: Mitä nanovaikuttajat ovat? Millä perusteilla yritykset valitsevat vaikuttajia yhteistyöhön? Mitä konkreettisia hyötyjä ja mahdollisia haasteita nanovaikuttajayhteistyöhön liittyy? Tutkielma rajattiin B2C-ympäristöön, ja se toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin sekä alan tieteellisiä artikkeleita että ajankohtaisia markkinointialan raportteja ja tilastoja.
Tutkielman keskeinen havainto on, että nanovaikuttajat voivat olla yrityksille erityisen sopiva valinta silloin, kun markkinointiin käytettävissä olevat varat ovat rajalliset, vaikuttajan luottamuksesta on suurta etua yhteistyölle, kohderyhmä on tarkasti rajattu tai tavoitteena on korkean sijoitetun pääoman tuoton saavuttaminen. Nanovaikuttajien hyötyihin kuuluvat muun muassa korkea sitoutumisaste, uskottavuus, niche-kohderyhmien tavoittaminen sekä alhaiset kustannukset. Haasteita ovat pieni tavoittavuus, kokemattomuus, koordinoinnin vaativuus sekä aitouden säilyttämiseen liittyvät riskit.
 
Influencer marketing has established itself as a key part of digital marketing, and the role of smaller influencers in particular has become more important in recent years. Nano-influencers represent the smallest group in terms of follower count, and their strengths lie in high audience engagement, perceived authenticity and similarity. Although nano-influencers offer several business opportunities, they have so far received limited attention in academic research. This thesis aims to address that gap by compiling and organizing existing knowledge on nano-influencers.

The aim of the thesis was to explore how companies can utilize nano-influencers as part of their influencer marketing strategy. The thesis also addressed the following sub-questions: What are nano-influencers? What are the criteria for companies to choose influencers to work with? What are the concrete benefits and potential challenges of working with nano-influencers? The study was limited to a B2C context and conducted as a literature review. The material consisted of both academic articles and current marketing reports and statistics.

A key finding of the thesis is that nano-influencers can be an especially suitable choice for companies when marketing budgets are limited, when trust in the influencer offers significant added value, when the target audience is clearly defined, or when the goal is to achieve a high return on investment. The benefits of nano-influencers include high engagement rates, credibility, the ability to reach niche audiences, and low costs. Challenges include limited reach, lack of experience, the need for extensive coordination, and risks related to maintaining authenticity.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1760]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste