Hukassa digimaailman lonkeroissa? : Maahanmuuttajavanhempien valmiudet viestintäteknologian ja verkkoympäristöjen käyttöön osana yhteistyötä opetushenkilökunnan kanssa
Hassan, Kaltun; Salminen, Tiia (2025-05-26)
Hukassa digimaailman lonkeroissa? : Maahanmuuttajavanhempien valmiudet viestintäteknologian ja verkkoympäristöjen käyttöön osana yhteistyötä opetushenkilökunnan kanssa
Hassan, Kaltun
Salminen, Tiia
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060359432
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060359432
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan maahanmuuttajavanhempien ja opettajien ajatuksia sähköisestä viestintäteknologiasta ja verkkoympäristöistä kodin ja koulun yhteistyövälineenä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1. Minkälaisia kokemuksia opettajilla ja maahanmuuttajaperheiden vanhemmilla on teknologisten viestintävälineiden ja verkkoympäristöjen käytöstä kodin ja koulun välisenä yhteistyövälineenä?
2. Onko opettajien ja maahanmuuttajavanhempien kokemuksissa eroa koskien teknologisia viestintävälineitä ja verkkoympäristöjä yhteistyövälineenä?
Moninaistunut verkkoympäristöjen ja viestintäteknologian käyttö kodin ja koulun välillä, ja niiden yksilölliset ja toisistaan eroavat käyttötavat ovat hämmentäneet sekä opettajia että oppilaiden perheitä. Maahanmuuttajavanhemmat ovat olleet hankalassa asemassa, kun koronapandemia lisäsi entisestään viestintäteknologian käyttöä kouluympäristössä. Tutkimuksemme perehtyi näihin haasteisiin ja se toteutettiin laadullisella menetelmällä haastattelujen kautta. Haastattelimme viittä turkulaista maahanmuuttajavanhempaa sekä viittä opettajaa, jolla oli kokemuksia maahanmuuttajaperheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Aineisto kerättiin lokakuussa 2022 ja aineiston analyysi toteutettiin vertailevan sisällönanalyysin avulla, jossa käytettiin myös teoriaa rinnalla. Aineisto analysoitiin ja jaoteltiin kuuteen eri teemaan.
1. Minkälaisia kokemuksia opettajilla ja maahanmuuttajaperheiden vanhemmilla on teknologisten viestintävälineiden ja verkkoympäristöjen käytöstä kodin ja koulun välisenä yhteistyövälineenä?
2. Onko opettajien ja maahanmuuttajavanhempien kokemuksissa eroa koskien teknologisia viestintävälineitä ja verkkoympäristöjä yhteistyövälineenä?
Moninaistunut verkkoympäristöjen ja viestintäteknologian käyttö kodin ja koulun välillä, ja niiden yksilölliset ja toisistaan eroavat käyttötavat ovat hämmentäneet sekä opettajia että oppilaiden perheitä. Maahanmuuttajavanhemmat ovat olleet hankalassa asemassa, kun koronapandemia lisäsi entisestään viestintäteknologian käyttöä kouluympäristössä. Tutkimuksemme perehtyi näihin haasteisiin ja se toteutettiin laadullisella menetelmällä haastattelujen kautta. Haastattelimme viittä turkulaista maahanmuuttajavanhempaa sekä viittä opettajaa, jolla oli kokemuksia maahanmuuttajaperheiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Aineisto kerättiin lokakuussa 2022 ja aineiston analyysi toteutettiin vertailevan sisällönanalyysin avulla, jossa käytettiin myös teoriaa rinnalla. Aineisto analysoitiin ja jaoteltiin kuuteen eri teemaan.