Eettiset haasteet fitness-vaikuttajan sisällöntuotannossa
Arvonen, Veikko (2025-05-26)
Eettiset haasteet fitness-vaikuttajan sisällöntuotannossa
Arvonen, Veikko
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060359125
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060359125
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsitellään eettisiä haasteita, joita fitness-vaikuttaja voi kohdata sosiaalisen median sisällöntuotannossaan. Tutkimuksessa tutkitaan myös eettisen viestinnän periaatteita sekä fitness-alan sisältötrendejä. Fitness-aiheinen sosiaalisen median sisältö on kasvattanut viime vuosina suosiotaan, ja vaikuttajat on koettu alalla hyvänä tiedonlähteenä. Alalla on kuitenkin havaittu epäkohtia fitness-sisällön negatiivisten vaikutusten ja eettisyyteen liittyvän kritiikin osalta.
Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ilman empiriaa. Lähteinä on käytetty paljon kansainvälisiä tieteellisiä julkaisuja, jotka käsittelevät viestinnän eettisyyttä, sisällöntuotannon vastuullisuutta, sekä vaikuttajaviestintää. Tutkimuksessa luodaan kirjallisuuden perusteella viitekehys viestinnän eettisyydestä, sekä tutkitaan sisältöanalyysien perusteella fitness-alan sosiaalisen median sisältötrendejä ja -piirteitä. Näiden havaintojen perusteella tutkitaan eettisiä haasteita, joita fitness-vaikuttajan sosiaalisen median sisällöntuotannossa voi ilmetä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että fitness-alalta on onnistuttu tunnistamaan useita erilaisia sisältötrendejä ja huolestuttavia piirteitä. Fitness-vaikuttajien tuottamasta sisällöstä on rajatumpi määrä tutkimusta, mutta olemassa olevan tutkimuksen perusteella vaikuttajien sisällön huomataan mukailevan yleisesti tunnistettuja trendejä, sekä sisältävän tiettyjä erityispiirteitä. Tutkimuksen tulosten perusteella fitness-vaikuttaja voi kohdata merkittäviä eettisiä haasteita tuottaessaan sisältöä sosiaaliseen mediaan. Nämä haasteet liittyvät muun muassa sisällön hyvinvointivaikutuksiin ja tiedon oikeellisuuteen.
Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ilman empiriaa. Lähteinä on käytetty paljon kansainvälisiä tieteellisiä julkaisuja, jotka käsittelevät viestinnän eettisyyttä, sisällöntuotannon vastuullisuutta, sekä vaikuttajaviestintää. Tutkimuksessa luodaan kirjallisuuden perusteella viitekehys viestinnän eettisyydestä, sekä tutkitaan sisältöanalyysien perusteella fitness-alan sosiaalisen median sisältötrendejä ja -piirteitä. Näiden havaintojen perusteella tutkitaan eettisiä haasteita, joita fitness-vaikuttajan sosiaalisen median sisällöntuotannossa voi ilmetä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että fitness-alalta on onnistuttu tunnistamaan useita erilaisia sisältötrendejä ja huolestuttavia piirteitä. Fitness-vaikuttajien tuottamasta sisällöstä on rajatumpi määrä tutkimusta, mutta olemassa olevan tutkimuksen perusteella vaikuttajien sisällön huomataan mukailevan yleisesti tunnistettuja trendejä, sekä sisältävän tiettyjä erityispiirteitä. Tutkimuksen tulosten perusteella fitness-vaikuttaja voi kohdata merkittäviä eettisiä haasteita tuottaessaan sisältöä sosiaaliseen mediaan. Nämä haasteet liittyvät muun muassa sisällön hyvinvointivaikutuksiin ja tiedon oikeellisuuteen.