Toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Granbom, Katja (2025-05-26)
Toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Granbom, Katja
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060359207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060359207
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa pyritään tuomaan esille keinoja tukea esikouluikäisen lapsen toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden haasteita. Työssä käsitellään esiopetuksen lisäksi varhaiskasvatusta, sillä monen esikoulua käyvän lapsen päivään sisältyy esikoulupäivän jälkeen varhaiskasvatusta.
Toiminnanohjauksen kannalta on tärkeää inhibitio eli kyky ehkäistä epäoleellisia ärsykkeitä ja hillitä niistä syntyviä reaktioita. Lisäksi toiminnanohjauksen kannalta on tärkeää osata vaihtaa tehtäväorientaatiota joustavasti sekä päivittää työmuistin sisältöä. Tarkkaavuuden kannalta tärkeää on tarkkaavuuden suuntaaminen oleelliseen asiaan ja kyky jättää epäolennainen informaatio huomioimatta. Lisäksi tarkkaavuuden ylläpitäminen vaatii huomion pitämistä valitussa kohteessa halutun ajan. Tarkkaavuutta tulisi myös osata jakaa useampaan eri kohteeseen yhtäaikaisesti sekä siirtää tarkkaavuutta asiasta toiseen oikea-aikaisesti.
Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää lapsen oppimisen ja ryhmässä toimimisen kannalta. Laadukas, lapsen yksilölliset tarpeet huomioiva pedagogiikka sekä hyvin suunnitellut tukitoimet mahdollistavat lapselle onnistumisen kokemuksia sekä oppimisessa että ryhmän jäsenenä toimimisessa.
Toiminnanohjauksen kannalta on tärkeää inhibitio eli kyky ehkäistä epäoleellisia ärsykkeitä ja hillitä niistä syntyviä reaktioita. Lisäksi toiminnanohjauksen kannalta on tärkeää osata vaihtaa tehtäväorientaatiota joustavasti sekä päivittää työmuistin sisältöä. Tarkkaavuuden kannalta tärkeää on tarkkaavuuden suuntaaminen oleelliseen asiaan ja kyky jättää epäolennainen informaatio huomioimatta. Lisäksi tarkkaavuuden ylläpitäminen vaatii huomion pitämistä valitussa kohteessa halutun ajan. Tarkkaavuutta tulisi myös osata jakaa useampaan eri kohteeseen yhtäaikaisesti sekä siirtää tarkkaavuutta asiasta toiseen oikea-aikaisesti.
Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen tukeminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää lapsen oppimisen ja ryhmässä toimimisen kannalta. Laadukas, lapsen yksilölliset tarpeet huomioiva pedagogiikka sekä hyvin suunnitellut tukitoimet mahdollistavat lapselle onnistumisen kokemuksia sekä oppimisessa että ryhmän jäsenenä toimimisessa.