Lyhytvideot yritysten markkinointiviestinnän välineinä sosiaalisessa mediassa
Velasquez Lagardera, Mariangel (2025-05-27)
Lyhytvideot yritysten markkinointiviestinnän välineinä sosiaalisessa mediassa
Velasquez Lagardera, Mariangel
(27.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460096
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460096
Tiivistelmä
Tutkielman kohteena ovat lyhytvideot markkinointiviestinnän välineinä sosiaalisessa mediassa. Viime vuosina lyhytvideot ovat nousseet maailman suosituimmaksi ja vaikuttavimmaksi sisältömuodoksi. Niiden kasvava suosio ja käyttö ovat tehneet niistä tämän päivän tärkeimpiä markkinointiviestinnän välineitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, miten yritykset voivat hyödyntää lyhytvideoita markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimuksessa luodaan katsaus siihen, miten lyhytvideosisältö tukee erilaisia markkinointiviestinnällisiä tavoitteita ja mitkä tekijät edesauttavat niiden vaikuttavuutta. Ilmiötä tarkastellaan kolmen osaongelman avulla: mitkä tekijät ovat vaikuttaneet lyhytvideoiden suosioon, miten lyhytvideot tukevat markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamista sosiaalisessa mediassa sekä mitkä tekijät ja sisällölliset elementit edistävät lyhytvideoiden markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamista sosiaalisessa mediassa. Näiden avulla luodaan kokonainen, syvällinen ja ymmärrettävä kuva ilmiöstä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siinä hyödynnettiin erityisesti ajankohtaisia tutkimuksia ilmiöstä sekä markkinoinnin kirjallisuutta. Lisäksi aineistona käytettiin asiantuntijoiden ja tunnettujen yritysten blogikirjoituksia sekä tilastollisia julkaisuja. Iso osa käytetyistä lähteistä keskittyy lyhytvideoiden tehokkuuden tarkasteluun erilaisiin markkinointiviestinnällisiin tavoitteisiin.
Ensin luodataan lyhytvideoilmiötä tarkastelemalla niiden nopeasti kasvavan suosion taustalla vaikuttavia psykologisia sekä markkinoinnillisia tekijöitä. Tämän jälkeen tutkitaan lyhytvideoiden tehokkuutta markkinointiviestinnän välineenä käyttäen pohjana De Pelsmackerin ym. (2005) ja Karjaluodon (2010) DAGMAR-mallin tavoitteita. Viimeisenä tarkastellaan laajasti lyhytvideoiden onnistumiseen vaikuttavia teknillisiä, viestinnällisiä, visuaalisia, auditiivisia sekä sisällöllisiä tekijöitä. Eri sisältötyylien tehokkuuteen syvennytään hyödyntäen Liun ym. (2019) kehittämää sosiaalisen median lyhytvideomarkkinoinnin mallia.
Tutkimustulokset osoittavat, että lyhytvideot ovat tehokkaita markkinointiviestinnän välineitä sosiaalisessa mediassa. Lyhytvideoiden kasvava suosio sekä muuttuneet käyttäjätottumukset ovat lisänneet helpon ja nopean tiedon sekä viihteen kulutusta luomalla samalla yrityksille uuden tavan tavoittaa kuluttajia helposti ja kustannustehokkaasti. Lyhytvideoiden vaikutus eri markkinointiviestinnän tavoitteisiin riippuu niiden visuaalisista, viestinnällisistä, auditiivisista sekä sisällöllisistä tekijöistä. Näiden lisäksi myös alustojen algoritmit ja ajankohtaiset trendit vaikuttavat lyhytvideoiden onnistumiseen. Tutkimus osoittaa, että lyhytvideoiden avulla yritys pystyy vaikuttamaan kaikkiin markkinointiviestinnän tavoitteisiin joko suorasti tai epäsuorasti.
Tuloksissa korostuu erityisesti kuluttajien kokeman arvon ja tunteiden merkitys tämän päivän sosiaalisen median ympäristössä. Jotta eri sisältötyyppien rooleja ja tehokkuutta eri tavoitteisiin voidaan tarkemmin ymmärtää, katsojien kokemia arvoja ja tunteita olisi hyvä tutkia laajemmin ja monipuolisemmin. Tutkimus tarjoaa sekä teoreettista että käytännöllistä tietoa ilmiöstä ja antaa tilaa mahdollisille jatkotutkimuksille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on syventää ymmärrystä siitä, miten yritykset voivat hyödyntää lyhytvideoita markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimuksessa luodaan katsaus siihen, miten lyhytvideosisältö tukee erilaisia markkinointiviestinnällisiä tavoitteita ja mitkä tekijät edesauttavat niiden vaikuttavuutta. Ilmiötä tarkastellaan kolmen osaongelman avulla: mitkä tekijät ovat vaikuttaneet lyhytvideoiden suosioon, miten lyhytvideot tukevat markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamista sosiaalisessa mediassa sekä mitkä tekijät ja sisällölliset elementit edistävät lyhytvideoiden markkinointiviestinnän tavoitteiden saavuttamista sosiaalisessa mediassa. Näiden avulla luodaan kokonainen, syvällinen ja ymmärrettävä kuva ilmiöstä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siinä hyödynnettiin erityisesti ajankohtaisia tutkimuksia ilmiöstä sekä markkinoinnin kirjallisuutta. Lisäksi aineistona käytettiin asiantuntijoiden ja tunnettujen yritysten blogikirjoituksia sekä tilastollisia julkaisuja. Iso osa käytetyistä lähteistä keskittyy lyhytvideoiden tehokkuuden tarkasteluun erilaisiin markkinointiviestinnällisiin tavoitteisiin.
Ensin luodataan lyhytvideoilmiötä tarkastelemalla niiden nopeasti kasvavan suosion taustalla vaikuttavia psykologisia sekä markkinoinnillisia tekijöitä. Tämän jälkeen tutkitaan lyhytvideoiden tehokkuutta markkinointiviestinnän välineenä käyttäen pohjana De Pelsmackerin ym. (2005) ja Karjaluodon (2010) DAGMAR-mallin tavoitteita. Viimeisenä tarkastellaan laajasti lyhytvideoiden onnistumiseen vaikuttavia teknillisiä, viestinnällisiä, visuaalisia, auditiivisia sekä sisällöllisiä tekijöitä. Eri sisältötyylien tehokkuuteen syvennytään hyödyntäen Liun ym. (2019) kehittämää sosiaalisen median lyhytvideomarkkinoinnin mallia.
Tutkimustulokset osoittavat, että lyhytvideot ovat tehokkaita markkinointiviestinnän välineitä sosiaalisessa mediassa. Lyhytvideoiden kasvava suosio sekä muuttuneet käyttäjätottumukset ovat lisänneet helpon ja nopean tiedon sekä viihteen kulutusta luomalla samalla yrityksille uuden tavan tavoittaa kuluttajia helposti ja kustannustehokkaasti. Lyhytvideoiden vaikutus eri markkinointiviestinnän tavoitteisiin riippuu niiden visuaalisista, viestinnällisistä, auditiivisista sekä sisällöllisistä tekijöistä. Näiden lisäksi myös alustojen algoritmit ja ajankohtaiset trendit vaikuttavat lyhytvideoiden onnistumiseen. Tutkimus osoittaa, että lyhytvideoiden avulla yritys pystyy vaikuttamaan kaikkiin markkinointiviestinnän tavoitteisiin joko suorasti tai epäsuorasti.
Tuloksissa korostuu erityisesti kuluttajien kokeman arvon ja tunteiden merkitys tämän päivän sosiaalisen median ympäristössä. Jotta eri sisältötyyppien rooleja ja tehokkuutta eri tavoitteisiin voidaan tarkemmin ymmärtää, katsojien kokemia arvoja ja tunteita olisi hyvä tutkia laajemmin ja monipuolisemmin. Tutkimus tarjoaa sekä teoreettista että käytännöllistä tietoa ilmiöstä ja antaa tilaa mahdollisille jatkotutkimuksille.