Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista varhaiskasvatuksessa

Sukkari, Sara (2025-05-27)

Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista varhaiskasvatuksessa

Sukkari, Sara
(27.05.2025)
Katso/Avaa
Sukkari_Sara_opinnayte.pdf (741.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060459890
Tiivistelmä
Lasten aggressiivinen käyttäytyminen on kasvussa ja se vaikuttaa merkittävästi sekä kasvattajien että lasten hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia aggressiivisesti käyttäytyvistä lapsista sekä heidän pedagogista toimintaansa aggressiivisia lapsia kohdatessa varhaiskasvatuksen arjen käytännöissä. Lisäksi pyrittiin saamaan tietoa, millaista tukea varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvitsevansa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto koottiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.

Tutkimuksen tulokset osoittavat varhaiskasvatuksen opettajien käyttävän moninaisia pedagogisia keinoja aggressiivisesti käyttäytyvien lasten tukemiseen. Erityisen tärkeänä he näkivät tilanteiden ennakoinnin ja ärsykkeiden minimoinnin sekä tunne- ja itsesäätelytaitojen tukemisen. Huolimatta negatiivisista tunteista, joita aggressiivisia lapsia kohdatessa nousi varhaiskasvatuksen opettajat pyrkivät kohtaaman jokaisen lapsen sensitiivisesti ja yksilöllisesti samalla pyrkien huolehtimaan koko lapsiryhmän hyvinvoinnista sekä toimimaan malleina lapsille.

Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvitsevansa tukea aggressiivisten lasten kohtaamiseen. Tärkeimpänä tukikanavana he kokivat oman tiiviin ja toimivan työyhteisönsä antaman tuen, jonka kautta varhaiskasvatuksen opettajille tarjoutui mahdollisuuksia jakaa kokemuksiaan sekä etsiä yhdessä ratkaisuja. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat hyötyvänsä lisäkoulutuksesta ja he arvostivat moniammatillista yhteistyötä. Erityisen tärkeänä varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tarvittavien resurssien saamisen ja ryhmien kokojen sopivuuden niin, että niitä suunnitellessa huomioitaisiin ensin lasten tuen tarpeet. Ajanpuute ja kiire vaikutti varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan negatiivisesti siihen, kuinka yksilöllisesti lapset voitiin kohdata ja kuinka paljon tukea voitiin antaa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1760]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste