Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pallo ja brändi : Venäjän maabrändäys valtio-omisteisen TASS-uutistoimiston uutiskuvissa vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen aikana

Lepistö, Heta (2025-05-28)

Pallo ja brändi : Venäjän maabrändäys valtio-omisteisen TASS-uutistoimiston uutiskuvissa vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen aikana

Lepistö, Heta
(28.05.2025)
Katso/Avaa
Lepisto%CC%88_Heta_opinnayte.pdf (8.811Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561503
Tiivistelmä
Jalkapalloon maailman suosituimpana lajina kytkeytyy erottamattomasti valtaa, ja näin ollen laji on merkittävä kansainvälisen politiikan tutkimukselle. Tätä valtaa ovat viime vuosina hyödyntäneet erityisesti autoritaariset valtiot tavoitellessaan jalkapallon maailmanmestaruuskilpailujen isännyyksiä. MM-kilpailut ovat globaali megatapahtuma, josta julkaistaan satojatuhansia kuvia. Autoritaaristen osallistujamaiden uutiskuvien tutkiminen mahdollistaa myös valtioiden poliittisten pyrkimysten tarkastelun.

Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin, miten Venäjä brändäsi itseään valtio-omisteisen uutistoimisto TASS:in uutiskuvissa vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen aikana. Tutkimuksen aineistona on siis TASS:in julkaisemat uutiskuvat kisojen ajalta, ja analysoin kuvia hyödyntäen metodeina semioottista kuva-analyysia sekä visuaalista diskurssianalyysia. Tutkielmaa ja sen tuloksia teoretisoin pehmeän vallan konseptin sekä sen yhden muodon maabrändäyksen avulla.

Analyysini perusteella Venäjä harjoitti aktiivisesti maabrändäystä uudistaen brändiään MM-kisojen aikana. Se pyrki esittämään itsensä samaan aikaan modernina ja avoimena sekä vaarallisena ja vahvana. Lisäksi tutkielman päätelmien mukaan Venäjän brändi henkilöityy presidentti Vladimir Putiniin, millä vahvistetaan mielikuvaa sekä Putinista että Venäjästä auktoriteettina.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1577]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste