Språklig variation i läroböcker i svenska som andraspråk
Heinonen-Talus, Ilari (2025-06-01)
Språklig variation i läroböcker i svenska som andraspråk
Heinonen-Talus, Ilari
(01.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063833
Tiivistelmä
Syftet med den här studien är att ta reda på om det förekommer språklig variation i läroböcker i svenska som andra inhemska språket på gymnasienivå. Hur den eventuella variationen kommer fram i läromedel och hur den är representerad på olika kursnivåer är också viktiga forskningsfrågor i min undersökning. I analysdelen svarar jag på varje forskningsfråga i var sitt eget delkapitel.
Språk kan variera antingen socialt eller regionalt. Språklig variation är det viktigaste begreppet i min undersökning. Jag har bekantat mig med tidigare forskning kring språklig variation och läroboksanalys.
Som material använder jag bokserien Fokus. Den är utarbetad för gymnasister som läser B1-svenska. Bokserien är elektronisk och den föreligger på plattformen Otava opepalvelu. Jag begränsar undersökningen till de två första böckerna, Fokus 1–2 och Fokus 3. Den första boken täcker de två första kurserna i gymnasiet och Fokus 3 täcker den tredje kursen. Oftast avlägger gymnasieelever de här kurserna under det första året i gymnasium.
Jag använder mig främst av både kvantitativa och kvalitativa metoder. Jag genomgår båda böckerna och granskar varje övning och inspelat material närmare. Syftet är att samla in och anteckna varje gång när det förekommer någon typ av språklig variation. Resultat presenteras i form av tabeller.
Resultatet visar att det inte förekommer särskilt mycket variation i läroböckerna. Den variation som framträder är mest regional. Finlandssvenska och sverigesvenska är väl presenterade i böckerna men de belyser inte närmare någon annan typ av språklig variation. Skillnader i ordförrådet mellan finlandssvenska och sverigesvenska är presenterade mycket kort. Ett resultat som inte motsvarar mina förväntningar är att den första boken, Fokus 1–2, innehåller mer inspelat material på sverigesvenska än den andra boken Fokus 3. Den enda dialekt som är presenterad, åtminstone till en viss grad, är Vörådialekt.
Språk kan variera antingen socialt eller regionalt. Språklig variation är det viktigaste begreppet i min undersökning. Jag har bekantat mig med tidigare forskning kring språklig variation och läroboksanalys.
Som material använder jag bokserien Fokus. Den är utarbetad för gymnasister som läser B1-svenska. Bokserien är elektronisk och den föreligger på plattformen Otava opepalvelu. Jag begränsar undersökningen till de två första böckerna, Fokus 1–2 och Fokus 3. Den första boken täcker de två första kurserna i gymnasiet och Fokus 3 täcker den tredje kursen. Oftast avlägger gymnasieelever de här kurserna under det första året i gymnasium.
Jag använder mig främst av både kvantitativa och kvalitativa metoder. Jag genomgår båda böckerna och granskar varje övning och inspelat material närmare. Syftet är att samla in och anteckna varje gång när det förekommer någon typ av språklig variation. Resultat presenteras i form av tabeller.
Resultatet visar att det inte förekommer särskilt mycket variation i läroböckerna. Den variation som framträder är mest regional. Finlandssvenska och sverigesvenska är väl presenterade i böckerna men de belyser inte närmare någon annan typ av språklig variation. Skillnader i ordförrådet mellan finlandssvenska och sverigesvenska är presenterade mycket kort. Ett resultat som inte motsvarar mina förväntningar är att den första boken, Fokus 1–2, innehåller mer inspelat material på sverigesvenska än den andra boken Fokus 3. Den enda dialekt som är presenterad, åtminstone till en viss grad, är Vörådialekt.