Tekoälyteknologioiden hyödyntäminen digitaalisessa mainonnassa
Kaski, Maria (2025-06-06)
Tekoälyteknologioiden hyödyntäminen digitaalisessa mainonnassa
Kaski, Maria
(06.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166442
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166442
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tekoälyä ja sen kahden teknologian: koneoppimisen sekä suurien kielimallien hyödyntämistä digitaalisessa mainonnassa. Tekoäly on yleistynyt yrityksissä ja on noussut yhä suositummaksi, mutta sitä hyödyntävien teknologioiden hyötyjä ei ole vielä paljoa tiedossa mainonnassa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten nämä kaksi tekoälyteknologiaa vaikuttavat digitaaliseen mainontaan. Tutkielma tuottaa kokonaisvaltaisen näkemyksen koneoppimisen ja suurten kielimallien hyödyntämisestä mainonnan osa-alueissa. Tutkimuskysymykset ovat: Miten suuria kielimalleja ja koneoppimista voidaan hyödyntää digitaalisen mainonnan eri osa-alueissa? ja Mitä mahdollisuuksia suuret kielimallit ja koneoppiminen tuovat digitaaliseen mainontaan?
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jonka avulla on koottu aiempaa tutkimustietoa ja kehitetty olemassa olevaa teoriaa koneoppimisesta, suurista kielimalleista ja digitaalisesta mainonnasta. Tämän avulla on saatu rakennettua teoreettinen viitekehys, jossa yhdistetään koneoppiminen ja suuret kielimallit digitaalisen mainonnan osa-alueisiin. Tutkimuksessa huomattiin, että suuria kielimalleja on mahdollista hyödyntää ideointiin ja suunnitteluun. Koneoppimista sen sijaan on mahdollista hyödyntää datan löytämisessä ja sen pohjalta uuden tiedon luomisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta tekoälyn ja sen teknologioiden kehittyvän koko ajan sekä pystyvän jo nyt tekemään erilaisia asioita. Tekoälyteknologioista ei tulisi tuoda vain huonoja puolia esille vaan myös hyviä puolia. Tekoäly ja sen teknologiat ovat tulevaisuudessa tärkeitä työkaluja mainonnassa. Niiden avulla mainonnasta on mahdollista saada parempia tuloksia.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jonka avulla on koottu aiempaa tutkimustietoa ja kehitetty olemassa olevaa teoriaa koneoppimisesta, suurista kielimalleista ja digitaalisesta mainonnasta. Tämän avulla on saatu rakennettua teoreettinen viitekehys, jossa yhdistetään koneoppiminen ja suuret kielimallit digitaalisen mainonnan osa-alueisiin. Tutkimuksessa huomattiin, että suuria kielimalleja on mahdollista hyödyntää ideointiin ja suunnitteluun. Koneoppimista sen sijaan on mahdollista hyödyntää datan löytämisessä ja sen pohjalta uuden tiedon luomisessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta tekoälyn ja sen teknologioiden kehittyvän koko ajan sekä pystyvän jo nyt tekemään erilaisia asioita. Tekoälyteknologioista ei tulisi tuoda vain huonoja puolia esille vaan myös hyviä puolia. Tekoäly ja sen teknologiat ovat tulevaisuudessa tärkeitä työkaluja mainonnassa. Niiden avulla mainonnasta on mahdollista saada parempia tuloksia.