Verkko-opiskelun vaikutus mielenterveysosaamisen kehittymiseen terveydenhuollon ammattilaisilla
Soininen, Sara (2025-06-07)
Verkko-opiskelun vaikutus mielenterveysosaamisen kehittymiseen terveydenhuollon ammattilaisilla
Soininen, Sara
(07.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267167
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267167
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten terveydenhuollon ammattilaisille suunnatut verkkokoulutukset vaikuttavat mielenterveysosaamisen kehittymiseen. Terveydenhuollon ammattilaisten rooli mielenterveyden edistämisessä, ongelmien varhaisessa tunnistamisessa ja hoidon toteuttamisessa on keskeinen, ja mielenterveysongelmien lisääntyminen yhteiskunnassa korostaa tarvetta vahvistaa ammattilaisten osaamista monipuolisten koulutuksellisten ratkaisujen avulla. Digitalisaation myötä verkko-opiskelu on noussut saavutettavaksi ja joustavaksi välineeksi osaamisen kehittämisessä, mutta täysin verkkopohjaisten koulutusten vaikuttavuudesta tarvitaan vielä lisänäyttöä.
Tutkielma toteutettiin kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku tehtiin keväällä 2025 PubMed-, CINALH-, psycINFO ja ERIC- tietokannoista sekä manuaalisesti. Hakutuloksia saatiin yhteensä 1094, joista kahdeksan alkuperäistutkimusta valikoitui mukaan ennalta määriteltyjen mukaanotto- ja poissulkukriteereiden perusteella. Laadunarviointi tehtiin Johanna Briggs Instituutin (JBI) suomenkielisiä arviointikriteerejä hyödyntäen. Aineiston analyysi toteutettiin deduktiivisesti käyttäen jaottelua tiedolliseen, taidolliseen, asenteelliseen osaamiseen ja itseluottamukseen, jotka muodostavat yleisesti tunnistetun viitekehyksen ammatillisen osaamisen jäsentämiseen.
Katsauksen tuloksissa tunnistettiin 13 eri havaintoa, joiden perusteella verkkokoulutukset vahvistavat mielenterveysosaamista. Verkkokoulutukset vahvistavat merkittävästi terveydenhuollon ammattilaisten mielenterveysosaamista eri osa-alueilla, erityisesti tiedollisessa ja taidollisessa osaamisessa sekä itseluottamuksessa kohdata haastavia potilastilanteita. Verkkokoulutukset hyödyttävät sekä vähemmän kokeneita että kokeneempia terveydenhuollon ammattilaisia, ja niiden vaikutukset ulottuvat myös asenteisiin ja ammatilliseen sitoutumiseen. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta verkkokoulutusten pitkäaikaisvaikutuksista, osallistumisen esteistä ja siitä, mitkä pedagogiset ratkaisut ovat oppimisen ja osaamisen siirron kannalta kaikkein vaikuttavimpia.
Tutkielma toteutettiin kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku tehtiin keväällä 2025 PubMed-, CINALH-, psycINFO ja ERIC- tietokannoista sekä manuaalisesti. Hakutuloksia saatiin yhteensä 1094, joista kahdeksan alkuperäistutkimusta valikoitui mukaan ennalta määriteltyjen mukaanotto- ja poissulkukriteereiden perusteella. Laadunarviointi tehtiin Johanna Briggs Instituutin (JBI) suomenkielisiä arviointikriteerejä hyödyntäen. Aineiston analyysi toteutettiin deduktiivisesti käyttäen jaottelua tiedolliseen, taidolliseen, asenteelliseen osaamiseen ja itseluottamukseen, jotka muodostavat yleisesti tunnistetun viitekehyksen ammatillisen osaamisen jäsentämiseen.
Katsauksen tuloksissa tunnistettiin 13 eri havaintoa, joiden perusteella verkkokoulutukset vahvistavat mielenterveysosaamista. Verkkokoulutukset vahvistavat merkittävästi terveydenhuollon ammattilaisten mielenterveysosaamista eri osa-alueilla, erityisesti tiedollisessa ja taidollisessa osaamisessa sekä itseluottamuksessa kohdata haastavia potilastilanteita. Verkkokoulutukset hyödyttävät sekä vähemmän kokeneita että kokeneempia terveydenhuollon ammattilaisia, ja niiden vaikutukset ulottuvat myös asenteisiin ja ammatilliseen sitoutumiseen. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta verkkokoulutusten pitkäaikaisvaikutuksista, osallistumisen esteistä ja siitä, mitkä pedagogiset ratkaisut ovat oppimisen ja osaamisen siirron kannalta kaikkein vaikuttavimpia.