Terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattujen mielenterveyden edistämiseen keskittyvien verkkokoulujen toimivuuteen vaikuttavat tekijät : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Villa, Noora (2025-06-06)
Terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattujen mielenterveyden edistämiseen keskittyvien verkkokoulujen toimivuuteen vaikuttavat tekijät : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Villa, Noora
(06.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267064
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267064
Tiivistelmä
Mielenterveyshäiriöt muodostavat merkittävän kansanterveydellisen haasteen Suomessa (Sosiaali- ja terveysministeriö, 2020). Kansanterveydellisen haasteen myötä mielenterveyden edistäminen ei enää rajoitu vain mielenterveyteen erikoistuneiden ammattilaisten tehtäväksi, vaan se on tullut osaksi jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen osaamista (Tamminen, 2021). Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä velvoittaa terveydenhuollon ammattihenkilöt ylläpitämään sekä kehittämään ammattitoiminnan edellyttämiä tietoja ja taitoja (Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä 559/1994). Mielenterveyteen keskittyvät verkkokoulutukset ovat yleistyneet, mutta niiden toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä on verrattain vielä vähän tietoa. Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattujen mielenterveyteen keskittyvien verkkokoulujen toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Tämä tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin talven ja kevään 2025 aikana. Tutkielman aineisto valittiin systemaattisella kirjallisuushaulla PubMed, CINAHL, Eric, Cochrane sekä Medic -tietokannoista. Tietokantahaku toteutettiin noudattamalla etukäteen muodostettua hakulauseketta. Tiedonhaun tuloksena saatiin yhteensä 394 tutkimusta. Kaksois- ja kolmoiskappaleiden poiston jälkeen tuloksia jäi 309. Lopulliseen katsaukseen valittiin 11 alkuperäistutkimusta. Valinnat tehtiin noudattaen ennakkoon määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä.
Tutkielman keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattujen mielenterveyden edistämiseen keskittyvien verkkokoulujen toimivuuteen vaikuttaa laaja-alaisesti ja monipuolisesti eri tekijöitä, aina verkkokoulujen ominaisuuksista osallistujien henkilökohtaisiin tekijöihin. Verkkokoulujen toimivuutta edistäviä tekijöitä todettiin olevan verkkoympäristön oppimista edistävä luonne, osallistujien saamat hyödyt, osallistujien kiinnostus,
verkkokoulun onnistunut kehittäminen, verkkokoulun toimivat ominaisuudet, verkkokoulun sovellettavuus kliiniseen työhön sekä verkkokoulun sujuva suorittamistapa. Toimivuutta heikentäviksi tekijöiksi tunnistettiin tarve teknisille laitteille, vuorovaikutuksen puute verkko-opiskelussa, rahoituksen rajallisuus, osallistujien henkilökohtaiset lähtökohdat sekä käyttäjäkokemuksen ongelmat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkkokoulujen toimivuus mielenterveyden
edistämisessä on moniulotteinen ilmiö, joka vaatii tasapainottamista vaikuttavan, saavutettavan ja mielekkään verkko-oppimisen tarjoamiseksi terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille.
Tämä tutkielma toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin talven ja kevään 2025 aikana. Tutkielman aineisto valittiin systemaattisella kirjallisuushaulla PubMed, CINAHL, Eric, Cochrane sekä Medic -tietokannoista. Tietokantahaku toteutettiin noudattamalla etukäteen muodostettua hakulauseketta. Tiedonhaun tuloksena saatiin yhteensä 394 tutkimusta. Kaksois- ja kolmoiskappaleiden poiston jälkeen tuloksia jäi 309. Lopulliseen katsaukseen valittiin 11 alkuperäistutkimusta. Valinnat tehtiin noudattaen ennakkoon määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä.
Tutkielman keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattujen mielenterveyden edistämiseen keskittyvien verkkokoulujen toimivuuteen vaikuttaa laaja-alaisesti ja monipuolisesti eri tekijöitä, aina verkkokoulujen ominaisuuksista osallistujien henkilökohtaisiin tekijöihin. Verkkokoulujen toimivuutta edistäviä tekijöitä todettiin olevan verkkoympäristön oppimista edistävä luonne, osallistujien saamat hyödyt, osallistujien kiinnostus,
verkkokoulun onnistunut kehittäminen, verkkokoulun toimivat ominaisuudet, verkkokoulun sovellettavuus kliiniseen työhön sekä verkkokoulun sujuva suorittamistapa. Toimivuutta heikentäviksi tekijöiksi tunnistettiin tarve teknisille laitteille, vuorovaikutuksen puute verkko-opiskelussa, rahoituksen rajallisuus, osallistujien henkilökohtaiset lähtökohdat sekä käyttäjäkokemuksen ongelmat. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että verkkokoulujen toimivuus mielenterveyden
edistämisessä on moniulotteinen ilmiö, joka vaatii tasapainottamista vaikuttavan, saavutettavan ja mielekkään verkko-oppimisen tarjoamiseksi terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille.